Beleggen in de top 11 gaming aandelen voor 2024

Beleggen in de top 11 gaming aandelen voor 2024

Gaming is big business geworden en zal in de toekomst waarschijnlijk alleen maar groter worden. Zijn je (klein)kinderen voortdurend spelletjes aan het spelen op één of andere toestel? Voel je zelf je vingers kriebelen wanneer je aan gaming denkt? Dat ben je niet alleen, integendeel.

 

Gaming is big business

Overal rondom ons wordt er gespeeld dat het een lieve lust is. Je hoeft niet bepaald een hardcore gamer te zijn om vast te stellen dat gamen de wereld heeft veroverd. Er zijn inmiddels duizenden gamers die zelfs geld verdienen door de spelletjes te spelen waar ze van houden. Van je hobby je beroep maken: het is mogelijk.

 

Natuurlijk komen alleen enkele van de beste spelers ter wereld in aanmerking om prof te worden, maar het volstaat om te kijken naar de beschikbare sponsoring voor die topspelers om te weten dat er grof geld omgaat in de sector.

 

Die profs of semi-profs worden bedolven onder de dollars of euro’s. De game-industrie is een miljardenindustrie geworden en dat betekent dat er ook voor de beleggers grote kansen bestaan.

 

Nieuwe technologieën duwen de sector vooruit

De motor die ervoor zorgt dat videogames steeds meer verkopen, is de groeiende technologie. Dit is de meest fundamentele factor die de verkoop van videogames stimuleert en ervoor zorgt dat ze blijven verkopen.

 

Waarom denk je dat mensen die remakes kopen van de games die ze al honderden keren hebben gespeeld? Het is vanwege de betere graphics en de toevoeging aan de verhaallijnen.

 

Spelletjes spelen kan verslavend zijn, dat weet iedereen die er ooit mee is begonnen. Beginnen is vaak makkelijk, maar stoppen is een ander verhaal.

 

Chipmakers als NVIDIA en Advanced Micro Devices brengen elk jaar nieuwe grafische kaarten uit, waardoor de games er steeds levensechter uitzien. Gekoppeld aan de steeds spannendere verhaallijnen die de ontwikkelaars bedenken, blijft de aantrekkingskracht van gaming toenemen.

 

Daarnaast biedt mobiele technologie in combinatie met virtual reality een aantal groeimogelijkheden in de game-industrie. Om nog maar te zwijgen van de meta wereld die op komst is.

 

 

 

Bedrijven kiezen voor activiteiten met hogere marges en dat is niet meer dan logisch

Een andere goede reden om te investeren in gamingaandelen is dat gamen steeds meer wordt beschouwd als een service in plaats van als een product. Als je teruggaat, zul je zien dat de game-industrie de afgelopen tien jaar is verschoven richting digitale distributiestrategieën.

 

De bedrijven uit de sector zijn er zo in geslaagd om hun marges te verhogen omdat ze geen fysieke producten meer hoeven te maken. Wat veel geld kost. De bedrijven in kwestie kunnen nu het hele jaar door inkomsten genereren, wat vroeger ook anders was.

 

In het verleden vertrouwden de meeste gamebedrijven op een of twee grote releases om zo het hele jaar rond te maken. Dat is niet langer meer het geval. Dankzij de inbreng van de technologie kost het bedrijven nu veel minder om digitale inhoud te distribueren.

 

In feite kunnen de meeste bedrijven hun producten gewoon online verkopen en hoeven ze zich geen zorgen maken over eventuele distributiekosten. Wat uiteraard een hele stap vooruit kan worden genoemd.

 

Gaming wordt steeds professioneler

Iedereen weet inmiddels dat er een aantal professionele spelers is, die betaald wordt om hun favoriete games online te spelen. Het kan echter nog beter: wist je dat er een platform is waar ook gewone individuen al gamend geld kunnen verdienen?

 

Natuurlijk zal hier enige vaardigheid voor nodig zijn, maar als je een griezelige vaardigheid hebt om te winnen bij kaartspellen zoals poker, kun je bijvoorbeeld online poker spelen. En zo geld verdienen. Er is een aantal online casino’s dat de klok rond beschikbaar is. Het feit dat de game-industrie spelers de kans geeft om geld te verdienen met hun games, zal de populariteit van gaming uiteraard stimuleren.

 

Hoe te investeren in de gamingmarkt?

In de huidige realiteit is de wereld van competitieve videogames een snelgroeiend internationaal fenomeen met miljoenen fans en miljarden dollars die (bij wijze van spreken) voor het oprapen liggen.

 

Streamingdiensten en live-evenementen hebben van casual gamers serieuze sterren gemaakt die soms zevencijferige inkomsten kunnen binnenharken. Er is een aantal manieren waarop mensen kunnen beleggen in gaming. Wie daar de moed toe heeft, zou zelfs zo ver kunnen gaan als het maken van je eigen online casino of mobiele app.

 

Als je de zaken echter niet naar dit niveau wil tillen, heb je altijd de mogelijkheid om te investeren in de grote uitgevers van spelletjes zoals Electronic Arts, Take-Two Interactive en Nintendo.

 

Er zijn zelfs investeringsmogelijkheden aan de hardware kant bij bedrijven als Sony en Microsoft. Al deze genoemde bedrijven zijn grote spelers binnen de gaming- en online gaming-industrie. Maar we mogen ook eSports niet over het hoofd zien.

 

Wat is eSports?

eSports beschrijft de wereld van competitieve georganiseerde videogames. Concurrenten uit verschillende competities of teams nemen het tegen elkaar op in dezelfde games die populair zijn bij thuisgamers: Fortnite, League of Legends, Counter-Strike, Call of Duty, Overwatch en Madden NFL, om er maar een paar te noemen.

 

De gamers worden bekeken en gevolgd door miljoenen fans over de hele wereld, die live-evenementen bijwonen of afstemmen op tv of online. Met streamingdiensten zoals Twitch kunnen kijkers kijken hoe hun favoriete gamers in realtime spelen.

 

Volgens een rapport van Newzoo, een marktanalysebedrijf, hebben in 2021 circa 380 miljoen mensen wereldwijd naar eSports gekeken, waaronder 165 miljoen eSports-enthousiastelingen.

 

Het grootste deel van deze liefhebbers situeert zich in Noord-Amerika, China en Zuid-Korea, maar ook de Europese populariteit van eSports groeit snel. Het lijkt slechts een kwestie van tijd te zijn alvorens we aan deze kant van de Atlantische Oceaan onze achterstand ten opzichte van de wereld bijgebeend hebben. Hoog tijd dat we nu iets vertellen over cloud gaming.

 

Wat is cloudgamen?

Google Stadia, Xbox Game Pass en PlayStation Now hebben een game-term geïntroduceerd die tien jaar geleden volledig vreemd zou zijn geweest: cloud gaming.

 

In plaats van een console en een schijf te kopen, kun je een game streamen naar elk scherm dat je bezit. Inderdaad, een beetje zoals ook met Netflix mogelijk is. Maar wat is cloudgaming precies? En nog belangrijker: hoe werkt het?

 

Cloudgaming is een methode om videogames te spelen met behulp van externe servers in datacenters. Het is niet nodig om games te downloaden en te installeren op een pc of console. In plaats daarvan hebben streamingdiensten een betrouwbare internetverbinding nodig om game-informatie naar een app of browser te sturen die op het ontvangende apparaat is geïnstalleerd.

 

De game wordt weergegeven en gespeeld op de externe server, maar je ziet en communiceert alles lokaal op je apparaat. Het systeem is hetzelfde als Netflix of een ander streamingplatform.

 

Het enige verschil is dat de server waar de videostream vandaan komt ook jouw invoer kan oppikken en erop kan reageren. Dat betekent dat je geen krachtige grafische kaart uit de RTX 30-serie of een nieuwe Xbox Series X of PlayStation 5 meer nodig hebt.

 

Met cloudgaming heb je alleen een betrouwbare internetverbinding nodig. Dat opent heel wat mogelijkheden. Je kunt een telefoonclip pakken en de nieuwste AAA-games op je telefoon spelen of een cloud-gaming-app opstarten op een Chromebook voor zeer draagbare pc-games. Dat is de reden waarom cloudgaming opwindend is, maar de technologie is nog niet helemaal volwassen.

 

Hoe werkt cloudgamen?

Voor cloudgaming is in de meeste gevallen een abonnement vereist dat maandelijks of jaarlijks wordt betaald om toegang te krijgen tot de inhoud. Bij bepaalde diensten moeten bovenop die vergoeding ook nog de games worden gekocht.

 

In het geval van GeForce Now komen de games die je koopt uit andere winkels zoals Steam of Battle.net, wat betekent dat je ze lokaal kunt gebruiken als je de benodigde hardware aanschaft. Nvidia Geforce Now is een cloud gaming-dienst van het Amerikaanse Nvidia.

 

Deze gamestreamingdienst werd op 4 februari 2020 beschikbaar gesteld voor het groot publiek en biedt 30 gratis computerspellen aan. Gebruikers kunnen ook spelletjes toevoegen aan het platform die zij al in hun bezit hebben.

 

De dienst ondersteunt games in full-hd-resolutie met 60 beelden per seconde. Het addertje onder het gras is dat je in een lange rij wacht om deze games te streamen en dan kun je maar voor een korte duur of een bepaalde periode spelen.

 

Door te upgraden naar het abonnementsmodel kruip je omhoog op de ranglijst en krijg je meer speeltijd. Nvidia’s grootste concurrent, Google Stadia, gebruikt een ander model. Je kunt games kopen om te spelen op het Google-platform en ze streamen naar elk compatibel apparaat in Full HD. Van wachttijden is dus geen sprake.

 

Het betaalde abonnement verhoogt de resolutie naar 4K en voegt een bibliotheek met games toe die je “gratis” kunt spelen zolang je het abonnement actief houdt, zoals Xbox Game Pass. In tegenstelling tot de op Steam gebaseerde roots van GeForce Now, kun je deze games echter niet lokaal downloaden en installeren.

 

Cloud gaming-services bieden vaak speciale of web gebaseerde apps om games te streamen. Google Stadia wordt bijvoorbeeld gespeeld via een web-app op desktop-pc’s. Google biedt ook een web-app om Stadia in Safari op Apple-apparaten te spelen. Android heeft een speciale app die wordt gedistribueerd via de Play Store.

 

 

Cloudgaming bestaat eigenlijk al sinds het einde van de jaren 2000, maar de juiste technologie en de noodzakelijke internetsnelheden werden pas enkele jaren later geoptimaliseerd. Waarna cloudgaming volwassen werd.

 

De eerste grote cloudgamingservice was OnLive, gelanceerd in juni 2010. Het maakte gebruik van een kleine game-streaming “micro” -console en een speciale controller, net zoals ook Google Stadia dat nu doet. Het werd ook ondersteund op Windows en MacOS via een browser, Android-tablets en smartphones, de originele Shield van Nvidia en nog anderen.

 

OnLive bood games aan die destijds beschikbaar waren voor consoles, waaronder de originele Borderlands en Darksiders. Deze games hadden een visuele kwaliteit die vergelijkbaar was met die van traditionele systemen, hoewel de technologie nog in de kinderschoenen stond en bij bepaalde games tot problemen leidde.

 

Interne problemen veroorzaakten ook nog eens problemen binnen het bedrijf, wat leidde tot de uiteindelijke ondergang en de verkoop van de activa aan Sony. Tegelijkertijd introduceerde game-ontwikkelaar David Perry (Earthworm Jim, MDK) Gaikai, maar met twee totaal verschillende modellen.

 

Eén service bood streamingdemo’s aan websites voor gamers om een game te proberen en later eventueel te kopen bij lokale retailers, dit in een poging om de digitale verkoop in die tijd tegen te gaan. Het tweede model streamde volledige games die via uitgevers waren gekocht naar websites, smart-tv’s – zelfs naar de WikiPad.

 

Sony nam Gaikai in 2012 over en nam het op in het PlayStation Network. Met deze technologie kunnen bezitters van PlayStation consoles hun geïnstalleerde games streamen naar andere apparaten, zoals de PlayStation Vita. En dat op elk netwerk.

 

De overname introduceerde ook PlayStation Now, de eerste game-streamingservice die beschikbaar is bij een consolefabrikant. Spelers kunnen PlayStation 2/PS3/PS4-games streamen naar hun PS4 of PS5, Windows-pc, Mac en mobiele apparaten.

 

Waarom wordt cloudgaming nu populair?

Het grootste probleem dat cloudgaming in eerste instantie tegenhield, was de infrastructuur. Eerdere pogingen zoals OnLive en Gaikai konden niet standhouden omdat ze niet de bandbreedte en reikwijdte van de huidige services hadden.

 

De cloudnetwerken van Microsoft, Google en Amazon hebben een wereldwijd bereik mogelijk gemaakt, waardoor verschillende cloudgamingplatforms snel kunnen worden geïmplementeerd en uitgebreid naar verschillende regio’s.

 

Afgezien van de technische uitleg, wordt cloudgaming nu populair om de simpele reden dat het werkt en dat het zelfs goed werkt. De pioniers van cloudgaming werkten in feite met een technologie die nog niet volwassen was en hoewel heel wat enthousiastelingen zijn ingestapt, hadden services zoals OnLive en Gaikai niet de prestaties of het bereik om door te breken in de mainstream.

 

Nu wordt cloudgaming financieel ondersteund door enkele van de grootste technologiebedrijven ter wereld, waardoor een lagere latentie, hogere framesnelheden en een handiger installatieproces mogelijk zijn. Diensten zoals Stadia en GeForce Now hebben de basisprestaties lager gezet, waardoor ze de meer praktische voordelen van cloudgaming kunnen pushen.

 

Geen zorgen maken over de opslagruimte

De speler hoeft zich bijvoorbeeld geen zorgen meer te maken over opslagruimte. Je downloadt nooit iets buiten de applicatie van de streamingdienst en vermijdt 100GB downloads voor de nieuwste Call of Duty. Evenzo hoef je jouw componenten niet te upgraden.

 

In plaats van (veel) geld uit te geven aan een nieuwe console die 4K-games kan leveren met 60 frames per seconde, kun je de game gewoon kopen en meteen beginnen met spelen.

 

Maar bovenal is cloudgamen handig. Omdat het op verschillende apparaten werkt, kun je spelen ongeacht het scherm of de hardware die je hebt. Dit wordt waarschijnlijk het belangrijkste aspect van cloudgaming in de toekomst, het verlagen van de toegangsdrempel voor live-servicegames zoals Destiny 2 die mensen met hun vrienden willen spelen zonder te investeren in een console of pc.

 

Hoe te investeren in gaming- en eSports-bedrijven?

Gaming en eSports zijn miljardenindustrieën. Bedrijven zoals EA Sports en Tencent behoren tot de meest waardevolle bedrijven ter wereld. In 2021 hebben volgens Newzoo ongeveer $ 2,5 miljard gamers over de hele wereld $ 152,1 miljard uitgeven aan gaming en eSports samen.

 

Er is een faciliteit geopend in Los Angeles in 2020 die de grootste trainingsfaciliteit in Noord-Amerika is en studio’s, streamingruimtes, gamerooms, coachingruimtes en een fitnessstudio en wellnesscentrum zal huisvesten.

 

De belangrijkste focus van deze faciliteit: videogames. Gaming en eSports (ook bekend als competitief gamen) hebben een grote vlucht genomen en zijn big business geworden. ESports is op zijn beurt ook een miljardenindustrie geworden.

 

Meer dan een derde van de inkomsten komt van Amerikaanse spelers, wat niet te verwonderen is wanneer we weten dat veel van de aangeboden sporten Amerikaanse sporten zijn.

 

Het is een klein onderdeel van de enorme game-industrie maar het groeit exponentieel. De meeste gamers spelen videogames als hobby, maar professionele gamers nemen ook deel aan internationale toernooien die gepaard gaan met sponsoring en enorm veel prijzengeld.

 

Er zijn honderden beursgenoteerde gaming- en eSports-bedrijven in de VS. Het totale aantal eSports-kijkers zal naar verwachting groeien met een jaarlijks groeipercentage van 9%, met naar verwachting 646 miljoen deelnemers.

 

Volgens Newzoo, dat het gebruik en de trends in eSports, videogames en mobiel volgt, is het een groei-industrie zonder weerga. “De fanbase is hondsdol geworden”, aldus het rapport. “De opwinding is er.

 

En het is allemaal demografie. Het zijn niet alleen jongens. Het zijn niet alleen meisjes. Het zijn niet alleen jonge mensen. Het zijn ook oudere mensen. “Het is eigenlijk jan en alleman.” Het lijkt wel alsof iedereen aan het game is geslagen. Met name mediagiganten zoals Disney beginnen nu eSports te stimuleren door toernooien uit te zenden op ESPN.

 

1.   Electronic Arts (EA)

EA staat bekend om zijn aanbod aan sport videospelletjes, waaronder de enorm populaire Madden NFL-serie. Het aandeel wordt op de beurs wat afgeremd vanwege de toenemende fragmentatie in de algemene videogamemarkt.

 

Bovendien werden de aandelen van EA onder druk gezet vanwege de groeiende trend naar online gamen en dus een overstap van consoles zoals PlayStation naar mobiele toestellen. Iets waar dit bedrijf even de boot heeft gemist. Een andere remmende factor is een algemene daling van de consumentenuitgaven aan videogames sinds het einde van de pandemie.

 

In de afgelopen jaren heeft in de gaming industrie een aantal opmerkelijke bewegingen plaatsgevonden. In 2014 heeft Amazon livestreambedrijf Twitch Interactive overgenomen voor bijna $ 1 miljard. Meer recent heeft Microsoft het licht op groen gekregen om gaming gigant Activision Blizzard te verwerven na een lange strijd met de Federal Trade Commission (FTC), die zich zorgen maakte over het schenden van de antitrustweging.

 

Electronic Arts is hoe dan ook een gevestigde naam in de videogamewereld. Het bedrijf is de thuisbasis van bekende gamingfranchises zoals Madden en de Sims. Voor het fiscale jaar 2022-2023 eindigend op 31 maart boekte Electronic Arts de totale omzet van $ 7,4 miljard, een stijging met een gezonde 7% op jaarbasis.

 

Hoewel 7% top-line groei misschien alledaags lijkt, merkte de CEO van Electronic Arts, Andrew Wilson, tijdens de toelichting op de cijfers op dat de consumenten wat voorzichtig blijven vanwege de huidige onzekerheid van de macro-economische omgeving. Ondanks deze terughoudendheid verklaarde Wilson dat mensen tijdens deze onzekere tijden de neiging hebben om naar grotere, bekende merken over te stappen. Een evolutie die door hem als positief wordt ervaren.

 

Een ander indrukwekkend kenmerk van het bedrijf van Electronic Arts is het winstgevendheidsprofiel. Voor het jaar eindigend op 31 maart rapporteerde het bedrijf de winst per aandeel (EPS) van $ 2,88 en maar liefst $ 1,6 miljard aan operationele kasstroom.

 

Bovendien moeten beleggers zeker weten dat het bedrijf tijdens het fiscale jaar $ 1,3 miljard aan eigen aandelen heeft ingekocht. De aandeelhouders kunnen bovendien rekenen op een driemaandelijkse contant dividend van $ 0,19. De combinatie van positieve cashflow, GAAP -winstgevendheid en dividenden maken dat dit aandeel wat extra aandacht verdient van de kant van de beleggers.

 

Ondanks de boom in technische aandelen in 2023, zijn de aandelen van Electronic Arts nauwelijks gestegen. Het aandeel wordt momenteel verhandeld circa 20% onder de historische piekkoers. Op de beurs beweegt EA al bijna vier jaar zijwaarts. Dit is een beetje verrassend, gezien het feit dat bedrijf goed verkopende videogames verkoopt, zoals de Sims en Medal of Honor.

 

Electronic Arts wordt op de beurs alleszins afgeremd vanwege de toenemende fragmentatie in de algemene videogamemarkt. Bovendien hebben de aandelen klappen gekregen vanwege een groeiende trend naar online gamen met als gevolg een overstap naar mobiel van consoles zoals PlayStation. Een andere factor is een algemene daling van de consumentenuitgaven aan videogames sinds de pandemie.

 

EA onthulde in oktober 2023 EA Sports FC Tactical, een nieuwe mobiele game, die interactieve simulatie, strategische turn-based gameplay en een rooster van meer dan 5.000 echte spelers biedt uit prominente competities zoals de Premier League, Laliga EA Sports, Bundesliga, Ligue 1 en Serie A .

 

De wedstrijden worden gesimuleerd, met mogelijkheden voor ingrijpende acties door de gamer, waardoor spelers kunnen verdedigen, aanvallen, goed spel kunnen laten zien en schoten doen op de goal, wat resulteert in een meer realistische en opwindende voetbalervaring dan ooit tevoren.

 

EA Sports FC Tactical biedt een divers scala aan speelmodi, variërend van casual online wedstrijden tot zeer competitieve online wedstrijden. Video-gamers kunnen hun spelers trainen om uit te blinken en hun team personaliseren met een verscheidenheid aan items zoals stadionontwerpen, truien en voetballen.

 

Fans kunnen er nu naar uitkijken om het geheel nieuwe voetbalavontuur van EA Sports FC Tactical te ervaren vanaf begin 2024. Ze kunnen hun plaatsje op de gamemarkt beveiligen door nu vooraf te registreren voor de release op mobiele apparaten. Uiteraard wordt van deze nieuwkomer heel veel verwacht.

 

Electronic Arts, opgericht in 1982, blijft zodoende een bepalende rol spelen in de voortgang van de interactieve entertainmentindustrie. Het is het op een na grootste videogamebedrijf, wat omzet betreft, onderhoudt een leidende positie in het sportsubgenre van gaming.

 

EA bezit, zoals hierboven al werd aangegeven, populaire gelicentieerde franchises, waaronder Madden NFL en FIFA, naast een stal van spraakmakende originele activa, waaronder de Sims, Apex Legends en Battlefield. Het einde van de groei lijkt niet in zicht en dat moet vroeg of laat de koers van het aandeel toch in beweging kunnen brengen.

 

2.   Take-Two Interactive (TTWO)

De augmented reality -markt of AR heeft veelbelovende groeivooruitzichten, gezien de enorme verschuiving van de technische industrie naar meeslepende realiteit, metaverse, internet der dingen en AI. Een Mordor Intelligence -rapport schat dat de totale omvang van de augmented reality -markt naar verwachting zou groeien van $ 29,84 miljard in 2023 tot $ 174,47 miljard in 2028. Dit zou een CAGR van 42,36%zijn.

 

Terwijl AI alle mediahype krijgt, lanceren grote bedrijven continu nieuwe AR/VR -producten die de manier waarop we omgaan met de fysieke wereld veranderen. In 2023 lanceerde Google bijvoorbeeld Geospatial Creator, een reeks tools die worden aangedreven door Arcore en Google Maps -platform.

 

Apple heeft op zijn beurt in 2023 de inzet in de AR/VR -race verhoogd door zijn Vision Pro -headset te onthullen, die een flink prijskaartje van $ 3.499 zou hebben. De headset van gemengde realiteit is gepland voor release begin 2024.

 

Veel andere bedrijven springen in de race om te concurreren met grotere bedrijven. Het bedrijf achter Pokemon Go, Ninantic, maakt zijn eigen “Visual Positioning System” (VPS) om te concurreren met Google. De steeds evoluerende videogame-industrie blijft gedijen en blijft het snelst groeiende gebied van de entertainmentindustrie.

 

Ook het World Economic Forum stelt dat de videogame -industrie bloeiend is. In een rapport wordt voorspeld dat de wereldwijde verkoop van games in 2026 circa $ 321 miljard zal bereiken. Tegenwoordig zijn drie miljard mensen wereldwijd reguliere gamers, die bijna 40% van de wereldbevolking vertegenwoordigen.

 

Tegenwoordig spelen mensen op hun laptopcomputer, tv-set, smartphone of tablet. Online gamen is een bijzonder snel groeiende markt. Het aantal professionele gamers dat om geld strijden, groeit exponentieel, samen met het publiek dat naar de wedstrijden kijkt.

 

Gaming Company Take-Two Interactive zal naar verwachting een van de grote winnaars zijn van de opkomst van AR -games. Het bedrijf zal naar verwachting de volgende generatie games uitrollen, die een meeslepende reality-functies zullen hebben.

 

Net als Electronic Arts, heeft Take-Two Interactive enkele van de grootste franchises voor videogames ter wereld in portefeuille, waaronder Grand Theft Auto en Red Dead Redemption. Het maakt ook populaire sporttitels zoals NBA 2K en een game op basis van professioneel worstelen.

 

Het bedrijf zucht echter ook onder het gewicht van enkele dure acquisities die het heeft gedaan. Die omvatten de overname van $ 12,7 miljard van rivaliserende videogamemaker Zynga. Die deal leidde ertoe dat Take-Two een nettoverlies van $ 1,2 miljard in 2022 moest slikken. In de toekomst zou de financiële gezondheid van het bedrijf moeten verbeteren.

 

De waardering van Take-Two Interactive is snel gegroeid vanwege stellaire prestaties geleverd door zijn kernfranchises. Grand Theft Auto is het grootste en belangrijkste activum van het bedrijf en als serie een van de meest winstgevende in alle gaming -entertainment.

 

De Red Dead Redemption-serie van Take-Two wordt ook goed ontvangen en de NBA 2K-basketbalreeks is een leider in de categorie Sports Game. Het bedrijf bezit ook een verscheidenheid aan kleinere series en andere ontwikkelingsinitiatieven die helpen om de groei te stimuleren.

 

Game-ontwikkeling is meestal ingewikkeld en resource-intensief, maar de ontwikkelingsstudio’s van Take-Two’s topfranchises hebben herhaaldelijk uitstekende producten geleverd. Take-Two is ervaren in het verrassen van de spelers en het opwekken van een hoge niveaus van zowel betrokkenheid als in-game uitgaven. De sterke financiële positie van het bedrijf stelt het in staat om agressief nieuwe groeimogelijkheden na te streven in categorieën zoals mobiele games en eSports.

 

Take-Two gebruikte dus zijn financiële kracht om mobiele en sociale gamemaker Zynga te verwerven in een deal van $ 12,7 miljard. Door Zynga onder zijn paraplu te brengen, werd een reeks populaire mobiele franchises aan zijn portfolio toegevoegd.

 

Niet te verwonderen dus dat dit één van de best presterende aandelen in de sector van de videogames van het jaar 2023 was. Dit dankzij de speculatie dat we binnenkort de release van Grand Theft Auto VI zullen zien – een van de best verkochte all time titels in de sector – waarbij telkens vol verwachting wordt uitgekeken naar nieuwe versies.

 

Sinds het uitbrengen van de eerste Grand Theft Auto titel in november 1997 via Grand Theft Auto V in september 2013 en de daaropvolgende versies, heeft deze franchise tot dusver 400 miljoen eenheden verkocht. Alleen al de vijfde aflevering verkocht sinds de release 180 miljoen eenheden, waardoor het de best verkochte game in de Verenigde Staten van de afgelopen 10 jaar is. De volgende versie zou nog beter kunnen doen. Wat de beurskoers een extra duwtje in de rug zou kunnen geven.

 

Voor het fiscale jaar eindigend op 31 maart boekte Take-Two Interactive een totale omzet van $ 5,4 miljard, een stijging van 53% op jaarbasis. In tegenstelling tot Electronic Arts, is Take-Two Interactive nog ver weg van de winstgevendheid. Voor het jaar eindigend op 31 maart meldde het bedrijf een nettoverlies van $ 1,1 miljard, grotendeels dankzij de groeiende kosten van softwareontwikkeling, royalty’s en een groot marketingbudget.

 

3.   Nintendo (NTDOY)

Nintendo is een pionier in de videogameconsole -industrie. Het Japanse bedrijf lanceerde zijn Nintendo Entertainment System in de jaren tachtig van vorige eeuw en lanceerde vervolgens een reeks populaire opvolgers. De nieuwste console van Nintendo is de Switch, die sinds de lancering wereldwijd meer dan 100 miljoen eenheden heeft verkocht.

 

Nintendo is vooral bekend voor het maken van veel van de meest populaire games op zijn eigen systemen. Iconische franchises zoals Mario, Zelda, Super Smash Bros., Animal Crossing en Pokemon hebben door de jaren heen een eindeloze reeks games en honderden miljoenen verkoop van eenheden voortgebracht.

 

De sterke onderliggende kracht van Nintendo, ondanks alle veranderingen in de gaming -industrie in de afgelopen decennia, maakt het een van de beste aandelen voor de beleggers in de sector van de videogames.

 

De omzet heeft in 2023 een boost gekregen dankzij de lancering van de Super Mario Bros. -film, die wereldwijd meer dan $ 1,3 miljard heeft opgeleverd aan de kassa. Dergelijke reclame voor de games van het bedrijf is uiteraard onbetaalbaar.

 

De gaming -industrie is de grootste entertainmentmarkt en genereert elk jaar meer inkomsten dan films en muziek. De lange termijn groei van de industrie maakt van de aandelen Nintendo een aantrekkelijk aandeel om naar te kijken, vooral omdat het bedrijf naar verluidt met een nieuwe console-lancering komt in 2024. Die heeft meer bepaald betrekking op de Switch.

 

De Nintendo Switch staat bekend als een van de klassieke Nintendo-gameconsoles aller tijden. Van deze Switch werden sinds het debuut in 2017 bijna 130 miljoen eenheden verkocht. Nadat Sony en Microsoft hun nieuwe consoles een paar jaar geleden hebben gelanceerd, zal Nintendo dus vermoedelijk in 2024 een verbeterde versie van de Switch introduceren.

 

Een nieuwe hardware -release in 2024 is logisch, omdat een videogameconsole meestal een levensduur van ongeveer zeven jaar heeft. Omdat dat 2024 het zevende jaar is sinds de oorspronkelijke release van de Switch, is het een noodzakelijke vernieuwing waar reikhalzend naar wordt uitgekeken.

 

Een nieuwe hardware -lancering is een goede reden om te overwegen het aandeel te kopen, omdat het een nieuwe ronde van hardware -upgrades en nieuwe spelverkopen stimuleert. Voor het bedrijf zelf is het kans om nieuwe spelers aan te trekken naar de wereld van Nintendo.

 

Het bedrijf doet het prima ondanks het ietwat verouderd consolesysteem. De omzet steeg met 50% jaar op jaar in het fiscale kwartaal dat eindigde op 30 juni 2023, aangedreven door een sterke verkoop van de legende van Zelda: Tears of the Kingdom.

 

Bovendien stimuleert de Mario -film de verkoop van oudere spellen in de catalogus, met een gerapporteerde verkoop door Nintendo van 1,67 miljoen eenheden Mario Kart 8 Deluxe. De game heeft tot nu toe meer dan 55 miljoen exemplaren verkocht, wat opnieuw de populariteit van de franchises van het bedrijf benadrukt. Op de beurs heeft Nintendo in 2024 wisselvallig gepresteerd.

 

4.   Tencent Holdings Ltd ADR (TCEHY)

Tencent Holdings Limited, een investeringsholding, biedt diensten met toegevoegde waarde (VAS), online adverteren, fintech en zakelijke diensten aan in de Volksrepubliek China en ook internationaal. Het is actief via de segmenten VAS, Online Advertising, FinTech en Business Services en Overige.

 

De consumentenactiviteiten van het bedrijf bieden onder andere communicatie en diensten, zoals instant messaging en sociale netwerken aan, evenals digitale inhoud, waaronder online games, video’s, livestreaming, nieuws, muziek en literatuur en fintech-diensten. Games is dus maar één van de specialiteiten van dit bedrijf.

 

Ondanks de turbulentie op regelgevingsgebied staat Tencent op het punt nieuwe groeihorizonten te benutten, vooral nu het regelgevingsklimaat in China richting normalisatie beweegt. Met een gestage stroom van gamelicenties zal de gamingsector een enorme vlucht nemen in het land, voortbouwend op de toch al succesvolle portfolio en de groeiende gebruikersgemeenschap.

 

Parallel aan zijn gaming-inspanningen verdubbelt Tencent zijn e-commerce-activiteiten door innovatieve functies in zijn huidige platforms te verweven, zoals video-accounts en miniprogramma’s. De uitstap naar generatieve AI, waarbij het vlaggenschipmodel, Hongyuan, de internetdata wil optimaliseren, de servicekwaliteit moet versterken en tegelijkertijd de operationele kosten moet verlagen, is zeker het vermelden waard.

 

Een blik op het financiële plaatje geeft ruimte voor optimisme. De omzet in het tweede kwartaal bedroeg een robuuste $ 20,6 miljard, wat een stevige groei van 11,3% op jaarbasis weerspiegelt.

 

Er was ook een winst per aandeel van 53 cent, wat een opmerkelijke stijging van 30% op jaarbasis betekent. Als klap op de vuurpijl een vrije kasstroomrendement van 7%, waardoor dit een van de betrouwbaardere Chinese aandelen lijkt om te kopen. Zeker in de gaming sector.

 

In 2023 zal de mondiale media- en entertainmentsector naar verwachting groeien met een CAGR van 5,4%, van $ 2,32 biljoen naar ruim $ 2,7 biljoen tegen eind 2027. Met technologische verbeteringen in sectoren als sociale media en OTT-platforms is de entertainmentmarkt toe aan verandering. Het FCF-rendement bedraagt 7%, wat bijdraagt aan hoe sterk Tencent financieel is. Toch presteerde het aandeel eerder mager op de beurs in 2023. Toch mag u ook dit aandeel in de gaten blijven houden.

 

5.   Sciplay (SCPL)

Het betreft hier een Amerikaanse toonaangevende ontwikkelaar en uitgever van digitale games op mobiele en webplatforms. Het bedrijf is vooral gespecialiseerd in het creëren van casinospellen die voor entertainmentdoeleinden worden gespeeld zonder dat echt geld moet ingezet worden.

 

Op 18 mei stelde Light & Wonder voor om het resterende 17% aandelenbelang in SSCIPlay Corporation te verwerven dat het nog niet bezat. De voorgestelde transactie zou een all-cash deal zijn met een waarde van $ 422 miljoen, waarbij Light & Wonder $ 20,00 per aandeel biedt. Als de acquisitie succesvol is, zou Sciplay een volledige dochteronderneming van Light & Wonder worden.

 

In het tweede kwartaal van 2023 behaalde Sciplay recordinkomsten voor het vierde opeenvolgende kwartaal. Sciplay zag de winst stijgen en heeft zijn track record van het overtreffen van de prestaties van de totale casino gamemarkt voor het zesde opeenvolgende kwartaal verlengd. De omzet groeide met 19% op jaarbasis gevoed door een combinatie van boeiende game-inhoud, dynamische live-ops en effectieve marketing.

 

Net als in het eerste kwartaal van dit jaar, overtroffen netto-inkomsten en Ebitda opnieuw de omzetgroei, die respectievelijk 28% en 45% groei op jaarbasis leverden in het tweede kwartaal. De prestaties van het tweede kwartaal van Sciplay blijven de verhoogde betrokkenheid van spelers en inkomsten, gedisciplineerde marketingstrategieën en een sterke cashflow aantonen.

 

Josh Wilson, Chief Executive Officer van Sciplay, zei: ” Onze sterke en consistente groei weerspiegelt de levering van geweldige gaming- en entertainmentervaringen aan onze spelers dankzij de kracht van ons team.” Het ziet er echter naar uit dat aan het onafhankelijk bestaan van Sciplay een einde zal komen. Waardoor de beleggers ook niet meer kunnen kiezen voor dit aandeel.

 

6.   Nvidia (NVDA)

Dit bedrijf is uiteraard bekend om zijn chips, die ook een rol spelen in de gaming sector. Eind oktober stuurde het bedrijf daaromtrent een nieuw bericht de wereld in. Chinese gamers moeten nu meer dan het dubbele van de catalogusprijs voor het vlaggenschip van de grafische kaart van Nvidia Corp. betalen, dit nadat het bedrijf midscheeps werd geraakt door het exportverbod van de kant van de VS.

 

De prijzen voor de jaar oude GeForce RTX 4090, oorspronkelijk vermeld op $ 1.599, zijn nu hoog opgelopen tot 29.000 yuan ($ 3.970) op de Taobao-markt van de Alibaba Group Holding Ltd. De RTX 4090 is Nvidia’s top-of-the-line GPU en een ambitieus item voor gamers wereldwijd, maar het is nu verboden om het naar China te exporteren zonder een Amerikaanse vergunning.

 

De bedoeling van Washington is om te voorkomen dat China’s leger toegang heeft tot uitrusting die kan helpen bij het ontwikkelen van geavanceerde kunstmatige intelligentietoepassingen, gericht op gespecialiseerde versnellerchips zoals Nvidia’s A800. Desktop -pc’s met de RTX 4090 -kaart onder hun specificaties zijn nog steeds beschikbaar om te kopen bij sommige Chinese verkooppunten, hoewel ze volgens de verklaring van Nvidia nog steeds onderworpen zouden zijn aan de Amerikaanse regelgeving.

 

Nvidia prijst zijn RTX 40-generatie kaarten aan als pioniers op het gebied van het gebruik van AI in grafische weergave, om sneller graphics met een hogere betrouwbaarheid te produceren. Het bedrijf heeft ook de diepe leeralgoritmen ontwikkeld om ontbrekende frames in te vullen voor soepelere animaties, en zijn leiderschap in AI Accelerators is gebouwd op technologie die voor het eerst in zijn consumentenkaarten wordt geïntroduceerd. Tegen bovenstaande achtergrond kan het bedrijf inderdaad worden gerekend tot de gaming-spelers. Maar een aanrader in de sector gaming kan het anderzijds bezwaarlijk worden genoemd.

 

7.   Microsoft (MSFT)

Microsoft is in de eerste plaats een producent van software en een cloud computing -bedrijf, maar de tech -gigant is ook een van de meest prominente spelers in de videogame -industrie. Microsoft zit achter de Xbox Game Console. Het Windows -besturingssysteem is de feitelijke standaard voor pc -gaming en bezit een breed scala aan gamestudio’s.

 

Microsoft is eigenaar van Minecraft -ontwikkelaar Mojang, Elder Scrolls -ontwikkelaar Bethesda, en het stemde ermee in om Activision Blizzard te verwerven in een blockbuster $ 70 miljard deal die zonder meer spraakmakend mocht worden genoemd. Activision Blizzard bezit enkele iconische franchises, waaronder Call of Duty, World of Warcraft en Candy Crush.

Activision is een vroege leider in de eSports -ruimte en is sterk aanwezig in mobiele games. Erg belangrijk voor Microsoft is dat de overname van Activision het bedrijf een veel sterkere positie heeft gegeven om de metaverse te ontwikkelen en te domineren.

 

Het is een zware opdracht geweest voor Microsoft om toezichthouders over de hele wereld te overtuigen om voor de overname van Activision groen licht te krijgen. Maar de deal betekent een enorme boost voor de Xbox -gaming -divisie van Microsoft. Het maakt dat het bedrijf wereldwijd tot de topverkopers van videogames mag worden gerekend, waardoor ook de verkoop van de ITS Xbox -gamingconsole wordt gestimuleerd.

 

Activision Blizzard heeft in portefeuille populaire videogameseries zoals Call of Duty, World of Warcraft en Tony Hawk’s Pro Skater, games die miljoenen fans hebben. Bezorgdheid dat een overname van Activision Blizzard Microsoft een oneerlijk concurrentievoordeel zal geven, heeft de toezichthouders ertoe gebracht de deal nauwkeurig te onderzoeken.

 

Microsoft won echter een hoorzitting tegen de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) die had getracht de deal te blokkeren. Het bedrijf heeft onlangs wijzigingen aangebracht om toezichthouders in het Verenigd Koninkrijk te sussen en de weg vrij te slaan voor eventuele goedkeuring.

 

8.   Alphabet (GOOG)

Ook dit bedrijf is uiteraard veel meer dan alleen maar een gaming-bedrijf. Kunstmatige intelligentie wordt een zegen voor de cloudactiviteiten van het bedrijf omdat Alphabet een van de weinige bedrijven is die vandaag een levensvatbare AI -chip heeft.

 

De cloudactiviteiten zijn nu ook winstgevend, dus ze zouden de komende jaren een bijdrage kunnen leveren aan een toename van de winstgevendheid. Bovendien heeft Alphabet een voordeel in autonoom rijden met zijn dochteronderneming Waymo. De AI -chip heeft uiteraard ook toepassingen in gaming, waardoor we dit aandeel toch opnemen in de handleiding voor bedrijven actief in deze sector.

 

9.   Sea (SE)

Sea Limited houdt zich bezig met digitale entertainment, e-commerce en digitale financiële dienstverlening in Zuidoost-Azië, Latijns-Amerika, de rest van Azië en internationaal. Het biedt het Garena digitale entertainmentplatform aan, waarmee gebruikers toegang krijgen tot online games op mobiele apparaten en pc’s, evenals tot eSports activiteiten.

 

Sea exploiteert ook het Shopee e-commerceplatform, een op mobiel gerichte marktplaats die geïntegreerde betalings- en logistieke infrastructuur en verkopersdiensten biedt.

 

Sea combineerde succes met zijn videogameactiviteiten met een bredere e-commerce exposure, en heeft met zijn Shopee-platform een aanzienlijk marktaandeel in Zuidoost-Azië veroverd.

 

Toch is de bekende sociale media tool TikTok de laatste tijd steeds meer een concurrentiebedreiging geworden, omdat het de reikwijdte van zijn activiteiten heeft uitgebreid en niet alleen zijn beroemde videoplatform omvat, maar ook e-commerce via zijn TikTok Shop-platform.

 

Sea heeft een moeilijk jaar achter de rug, omdat de economische spanningen over de hele wereld de vooruitzichten van het bedrijf op de korte termijn hebben gedrukt. De positie van Sea in Zuidoost-Azië houdt echter veel beloftes op de langere termijn in en alles wat het bedrijf in een betere concurrentiepositie kan brengen zou op de lange termijn goed moeten zijn voor het aandeel.

 

De omzet van Garena daalde in het tweede kwartaal van 2023 met 41% vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar. De dalende populariteit van Free Fire, ooit ’s werelds meest gedownloade mobiele game, drukte op de groei, en de andere games van het bedrijf hebben niet hetzelfde succes gekend.

 

Dat staat in contrast met de hypergroei in de andere twee divisies van Sea, Shopee e-commerce en een fintech-bedrijf genaamd SeaMoney. Deze divisies zagen de omzet in dezelfde periode met respectievelijk 21% en 53% stijgen.

 

Garena’s fortuin kan echter snel veranderen. Free Fire zal naar verwachting eind september mogen terugkeren naar India. India, het dichtstbevolkte land ter wereld, dwong Sea Limited begin 2022 die markt te verlaten. Gelukkig creëerde Garena een versie van Free Fire die was ontworpen om te voldoen aan de wensen van de Indiase regering, en deze herlancering zou moeten helpen de achtergebleven gaming divisie nieuw leven in te blazen.

 

Toch steeg de totale omzet in het tweede kwartaal, zelfs rekening gehouden met de omzetdaling van Garena, jaar op jaar met 5% tot 3,1 miljard dollar. Bovendien zijn, dankzij de inspanningen van het bedrijf om de kosten te verlagen, de kosten en uitgaven in dezelfde periode met 11% gedaald. Dit zorgde voor een nettowinst in het tweede kwartaal van $331 miljoen, de derde kwartaalwinst op rij.

 

Slimme beleggers hebben de afgelopen jaren enorm geprofiteerd van de vroege stadia van de pc- en internetrevoluties en AI biedt nu nieuwe kansen. Kunstmatige intelligentie (AI) zou een grotere impact kunnen hebben dan elk van deze technologieën.

 

ChatGPT van OpenAI is daarvan slechts het topje van de ijsberg. Adembenemende vooruitgang op het gebied van AI is waarschijnlijk onderweg. En daar moet ook Sea van kunnen profiteren.

10.                 Sony (SONY)

Ook dit Japans bedrijf is uiteraard geen pure gaming player, maar Sony heeft op de markt toch een naam hoog te houden. Na bijna drie decennia bij Sony gaat de Britse gaming-chef Jim Ryan met pensioen.

 

Hiroki Totoki, groepspresident van Sony, zal optreden als CEO van de divisie totdat er een permanente opvolger is gevonden. Die Totoki wacht een moeilijke taak. De winsten bij het Japanse entertainmentconcern verzwakken namelijk. Het zal hoe dan ook moeilijk zijn om de PlayStation-doelen voor dit jaar te halen.

 

Ryan zal inderdaad moeilijk te vervangen zijn, hoe men het ook draait of keert. Hij hield toezicht op de lancering van PlayStation 5, in 2023 de best verkochte console ter wereld. Dit weerspiegelt de creativiteit van Ryan in het licht van de zware concurrentie van Nintendo en Microsoft. De overname van de Amerikaanse fabrikant van audiofiele apparatuur heeft ook bijgedragen aan de groei van het aantal fans.

 

Totoki is niet meteen geschikt voor een rol die toch wel enig gevoel voor show vereist. Sinds hij in 1987 bij Sony kwam, lag zijn actieterrein vooral in de financiële wereld. Hij bekleedt sinds 2018 de functie van Chief Financial Officer en leidde de oprichting van Sony Bank in 2001. Hij is nieuw in zijn huidige rol als president en Chief Operating Officer, aangezien hij daar pas in april is gestart.

 

De recente resultaten winsten van Sony bleven achter bij de verwachtingen. De winst daalde in het kwartaal tot 30 juni met 17%. Het bedrijf gaat vooral gebukt onder scherpe dalingen van het bedrijfsresultaat in het financiële dienstensegment. De activiteiten op het gebied van beeldsensorchips worden geconfronteerd met een afnemende wereldwijde vraag naar smartphones en microprocessors. Een schrijversstaking heeft in 2023 de release van films en tv-series bij Sony Pictures vertraagd. Ook het conflict met de acteurs was niet bepaald bevorderlijk voor de resultaten van Sony.

 

Dat zet de lucratieve gaming-activiteiten onder druk om de komende kwartalen de schade te helpen repareren. De game- en netwerkdienstenactiviteiten zijn goed voor het grootste deel van de omzet van de groep. Toch was de verkoop van zijn vlaggenschip PlayStation 5 in het afgelopen kwartaal zwakker dan verwacht.

 

De aandelen van Sony zijn in 2023 weliswaar met ongeveer een vijfde gestegen, maar worden nog steeds tegen slechts 17 keer de toekomstige winst verhandeld, dus met een flinke korting ten opzichte van lokale concurrenten zoals Nintendo.

 

Dat weerspiegelt de zwakte bij enkele divisies van de groep. De turnaround van de financiële afdeling van de groep wordt een fulltimebaan voor Totoki. Sony moet snel een fulltime vervanger voor Ryan vinden, anders wordt deze belangrijke activiteit mogelijk verwaarloosd.

11.                 Capcom (CCOEY)

Ontwikkelaar van videogames en uitgever Capcom bloeit, dankzij succesvolle releases die de belangrijkste franchises hebben versterkt en indrukwekkende verkoop- en winstgroei hebben opgeleverd.

 

Naast de Resident Evil and Monster Hunter -franchises, zijn de belangrijkste speerpunten van het bedrijf games als Mega Man, Devil May Cry en Street Fighter. Capcom heeft daarnaast ook een grote bibliotheek met minder bekende maar geliefde klassieke spellen.

 

Er zijn veel redenen om de aandelen van dit bedrijf in de gaten te houden. Capcom is al tientallen jaren actief in de videogame-industrie is en heeft enkele van de meest memorabele gaming ervaringen van het medium gecreëerd. Onlangs vierde Capcom’s Resident Evil Village dat 5 miljoen eenheden werden verkocht sinds de lancering in mei 2021.

 

De aandelen van dit Japanse videogamebedrijf stegen op maandag 25 september 2023 met 6% toen gamers de kans kregen om kennis te maken met de mobiele versie van de langlopende Monster Hunter-franchise, ontwikkeld in samenwerking met Pokemon Go-maker Niantic.

 

“Monster Hunter Now”, dat vechtacties met monsters combineert met de locatie gebaseerde gameplay van “Pokemon Go”, is sinds de lancering op 14 september 5 miljoen keer gedownload. In Japan, waar de ‘Monster Hunter’-franchise een trouwe aanhang heeft, is de nieuwe game de best scorende app op Apple’s iOS, zo blijkt uit gegevens van Sensor Tower, vóór lokale favorieten zoals het paardenrace-idoolspel ‘Uma Musume Pretty Darby’ en manga-app Piccoma.

 

Capcom betaalt een dividend en wil via de dividendbetalingen ongeveer 30% van zijn jaarlijkse winst teruggeven aan aandeelhouders. Dat is dus alleszins de bedoeling. De inkomsten kunnen echter onregelmatig zijn in de videogame -industrie, maar het management van Capcom geeft niettemin duidelijk prioriteit aan het retourneren van contanten aan de aandeelhouders. Wat ze uiteraard zeer op prijs stellen.

 

In de Japanse gaming sector worden Nintendo en Sony’s Playstation traditioneel gezien als de belangrijkste spelers. Maar hoe zit het met dit Capcom? De succesvolle Street Fighter Franchise, een vechtsporttoernooispel gelanceerd in 1987, blijkt een sterke troef te zijn.

 

Capcom heeft bovendien iets nieuws in aanbod dankzij de combinatie van Monster Fighting Action van zijn best verkopende Monster Hunter-games met de gameplay van de wereldwijde sensatie Pokemon Go. Capcom heeft nu zijn Mobile Game Monster Hunter ontwikkeld met Niantic, de maker van de Pokemon Go. Meer van deze populaire titels zullen volgen voor mobiele gamers. Er moet dus met Capcom wel degelijk rekening worden gehouden.

 

De mobiele strategie is heel logisch. Mobiele games zijn goed voor het grootste segment van de Japanse gamesector, meer dan 40 procent. Dit zijn ook het meest winstgevende platform voor games, met bruto marges tot 90 procent voor de meest populaire titels.

 

Het grote verschil is dat mobiele gamemakers lagere marges in winkels voor hardware en accessoires kunnen vermijden. In-app-uitgaven door mobiele gamers zijn goed voor bijna driekwart van de totale uitgaven in alle apps. Het aandeel Capcom deed het niet slecht in 2023 op de beurs, maar de analisten verwachten dat het nog beter kan.

 

Niet alle aandelen zullen in koers stijgen. Gebruik een bewezen succesvolle methode om te proberen het kaf van het koren te scheiden. Bijvoorbeeld de Trading Navigator Methode waarmee gebruik wordt gemaakt van het momentum effect, waarvan wetenschappelijk is aangetoond dat je daarmee de markt kan verslaan. Zie voor meer informatie https://slim.beleggen.com/tradingnavigator

 

Of volg de online training https://beleggen.com/training

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.