Game aandelen: de beste 10 voor 2023

Beleggen in game aandelen

Gamen heeft de wereld veroverd en de game-industrie zal waarschijnlijk alleen maar blijven groeien. Ook investeren in game aandelen wordt hierdoor populair en biedt mooie kansen. Er zijn inmiddels duizenden gamers die zelfs geld verdienen door de spelletjes te spelen waar ze van houden. Van je hobby je beroep maken: het is mogelijk.

Natuurlijk komen alleen enkele van de beste spelers ter wereld in aanmerking om prof te worden, maar het volstaat om te kijken naar de beschikbare sponsoring voor die topspelers om te weten dat er grof geld omgaat in de sector. Die profs of semi-profs worden bedolven onder de dollars of euro’s. De game-industrie is een miljardenindustrie geworden en dat betekent dat er ook voor de beleggers in game aandelen grote kansen bestaan. Het komt er alleen op aan om die kansen met beide handen te grijpen.

Waarom investeren in game aandelen?

De gaming industrie krijgt steeds meer aandacht. Er zijn verschillende redenen waarom investeren in game aandelen de moeite waard is.

Game aandelen en technologie

De motor die ervoor zorgt dat videogames steeds meer verkopen, is de groeiende technologie. Dit is de meest fundamentele factor die de verkoop van videogames stimuleert en ervoor zorgt dat ze blijven verkopen.

Waarom denk je dat mensen die remakes kopen van de games die ze al honderden keren hebben gespeeld? Het is vanwege de betere graphics en de toevoeging aan de verhaallijnen. Spelletjes spelen kan verslavend zijn, dat weet iedereen die er ooit mee is begonnen. Beginnen is vaak makkelijk, maar stoppen is een ander verhaal.

Chipmakers als NVIDIA en Advanced Micro Devices brengen elk jaar nieuwe grafische kaarten uit. Hierdoor zien de games er alleen maar levensechter uit. Gekoppeld aan de steeds spannendere verhaallijnen die de ontwikkelaars bedenken, blijft de aantrekkingskracht van gaming toenemen.

Daarnaast biedt mobiele technologie in combinatie met virtual reality een aantal groeimogelijkheden in de game-industrie. Om nog maar te zwijgen van de meta wereld die op komst is.

Game aandelen en bedrijven met hoge marges

Een andere goede reden om te investeren in game aandelen is dat gamen steeds meer wordt beschouwd als een service in plaats van als een product. Als je teruggaat, zul je zien dat de game-industrie de afgelopen tien jaar is verschoven richting digitale distributiestrategieën.

De bedrijven uit de sector zijn er zo in geslaagd om hun marges te verhogen omdat ze geen fysieke producten meer moeten maken en commercialiseren. Wat veel geld kost. De bedrijven in kwestie kunnen nu het hele jaar door inkomsten genereren, wat vroeger toch wel anders was.

In het verleden vertrouwden de meeste gamebedrijven op een of twee grote releases om zo het hele jaar rond te maken. Dat is niet langer meer het geval. Dankzij de inbreng van de technologie kost het bedrijven nu veel minder om digitale inhoud te distribueren.

In feite kunnen de meeste bedrijven hun producten gewoon online verkopen en hoeven ze zich geen zorgen maken over eventuele distributiekosten. Wat uiteraard een hele stap vooruit kan worden genoemd.

Game aandelen en professionalisering

Iedereen weet inmiddels dat er een aantal professionele spelers is, die betaald wordt om gewoon hun favoriete games online te spelen. Het kan echter nog beter: wist je dat er een platform is waar ook gewone individuen al gamend geld kunnen verdienen?

Natuurlijk zal hier enige vaardigheid voor nodig zijn, maar als je een griezelige vaardigheid hebt om te winnen bij kaartspellen zoals poker, kun je bijvoorbeeld online poker spelen. En zo geld verdienen. Er is een aantal online casino’s dat de klok rond beschikbaar is.

Het feit dat de game-industrie spelers de kans geeft om geld te verdienen met hun games, zal de populariteit van gaming uiteraard stimuleren. Zal dit een blijvende of een voorbijgaande trend zijn. Check in dat verband maar eens hoe oud de loterij is en hoeveel individuen er nog spelen.

Wat is eSports?

eSports beschrijft de wereld van competitieve georganiseerde videogames. Concurrenten uit verschillende competities of teams nemen het tegen elkaar op in dezelfde games die populair zijn bij thuisgamers: Fortnite, League of Legends, Counter-Strike, Call of Duty, Overwatch en Madden NFL, om er maar een paar te noemen.

Deze gamers worden bekeken en gevolgd door miljoenen fans over de hele wereld, die live-evenementen bijwonen of afstemmen op tv of online. Met streamingdiensten zoals Twitch kunnen kijkers kijken hoe hun favoriete gamers in realtime spelen en dit is typisch het wereldje waarin populaire gamers hun fanbasis opbouwen.

Wie kijkt er dan eigenlijk naar eSports? Het antwoord op deze vraag kan kort zijn: heel veel mensen. Volgens een rapport van Newzoo, een marktanalysebedrijf, hebben in 2021 circa 380 miljoen mensen wereldwijd naar eSports gekeken, waaronder 165 miljoen eSports-enthousiastelingen (een term die frequente kijkers beschrijft, in tegenstelling tot occasionele kijkers).

Het grootste deel van deze liefhebbers situeert zich in Noord-Amerika, China en Zuid-Korea, maar ook de Europese populariteit van eSports groeit snel. Het lijkt slechts een kwestie van tijd te zijn alvorens we aan deze kant van de Atlantische Oceaan onze achterstand ten opzichte van de wereld bijgebeend hebben.

Wat is Cloudgaming?

Google Stadia, Xbox Game Pass en PlayStation Now hebben een game-term geïntroduceerd die tien jaar geleden volledig vreemd zou zijn geweest: cloudgaming. Het uitgangspunt is zo simpel als pompwater.

Een uitleg over cloudgaming

In plaats van een console en een schijf te kopen, kun je een game streamen naar elk scherm dat je bezit. Inderdaad, een beetje zoals ook met Netflix mogelijk is. Maar wat is cloudgaming precies? En nog belangrijker: hoe werkt het?

Cloudgaming is een methode om videogames te spelen met behulp van externe servers in datacenters. Het is niet nodig om games te downloaden en te installeren op een pc of console. In plaats daarvan hebben streamingdiensten een betrouwbare internetverbinding nodig om game-informatie naar een app of browser te sturen die op het ontvangende apparaat is geïnstalleerd.

De game wordt weergegeven en gespeeld op de externe server, maar je ziet en communiceert alles lokaal op je apparaat. Het systeem is hetzelfde als Netflix of een ander streamingplatform.

Het enige verschil is dat de server waar de videostream vandaan komt ook jouw invoer kan oppikken en erop kan reageren. Dat betekent dat je geen krachtige grafische kaart uit de RTX 30-serie of een nieuwe Xbox Series X of PlayStation 5 meer nodig hebt.

Met cloudgaming heb je alleen een betrouwbare internetverbinding nodig. Dat opent heel wat mogelijkheden. Je kunt een telefoonclip pakken en de nieuwste AAA-games op je telefoon spelen of een cloud-gaming-app opstarten op een Chromebook voor zeer draagbare pc-games. Dat is de reden waarom cloudgaming opwindend is, maar de technologie is nog niet helemaal volwassen.

Hoe werkt cloudgaming

Voor cloudgaming is in de meeste gevallen een abonnement vereist dat maandelijks of jaarlijks wordt betaald om toegang te krijgen tot de inhoud. Bij bepaalde diensten moeten bovenop die vergoeding ook nog de games worden gekocht.

In het geval van GeForce Now komen de games die je koopt uit andere winkels zoals Steam of Battle.net, wat betekent dat je ze lokaal kunt gebruiken als je de benodigde hardware aanschaft. Voor wie het nog niet weet: Nvidia Geforce Now is een cloud gaming-dienst van het Amerikaanse Nvidia.

De dienst ondersteunt games in full-hd-resolutie met 60 beelden per seconde. Wel moet je in een lange rij wachten om de games te streamen. Vervolgens kan je maar voor korte duur of een bepaalde periode spelen.

Door te upgraden naar het abonnementsmodel kruip je een stukje omhoog op de ranglijst en krijg je meer speeltijd. Nvidia’s grootste concurrent, Google Stadia, gebruikt een ander model. Je kunt games kopen om te spelen op het Google-platform en ze streamen naar elk compatibel apparaat in Full HD. Van wachttijden is dus geen sprake.

Het betaalde abonnement verhoogt de resolutie naar 4K en voegt een bibliotheek met games toe die je “gratis” kunt spelen zolang je het abonnement actief houdt, zoals Xbox Game Pass. In tegenstelling tot de op Steam gebaseerde roots van GeForce Now, kun je deze games echter niet lokaal downloaden en installeren.

Cloud gaming-services bieden vaak speciale of web gebaseerde apps om games te streamen. Google Stadia wordt bijvoorbeeld gespeeld via een web-app op desktop-pc’s. Google biedt ook een web-app om Stadia in Safari op Apple-apparaten te spelen. Android heeft een speciale app die wordt gedistribueerd via de Play Store.

Cloudgaming en technologie

Het kan ons inziens geen kwaad om ook iets te lossen over de technologie, want die is niet onbelangrijk om de werking van het cloudgamen ten volle te gebruiken. Cloudstreamingservices zijn doorgaans compatibel met de nieuwste controllers via Bluetooth, samen met de traditionele muis- en toetsenbordconfiguratie.

Op apparaten met touchscreens, zoals telefoons en tablets, zie je ook een optie om bedieningselementen op het scherm te gebruiken. Zelfs Google Stadia werkt met deze ingangen, tenzij je streamt via de Chromecast Ultra, waarvoor momenteel de Stadia-controller van Google vereist is. Wat extra betalen betekent.

Aan de cloudkant heb je in wezen toegang tot een gaming pc in een datacenter. Elke service gaat echter een beetje anders om met zijn servers. Shadow cloud gaming service geeft je bijvoorbeeld toegang tot een volledige Windows 10 machine in de cloud, terwijl Game Pass streaming van Microsoft in feite een verzameling Xbox One S consoles gebruikt die in een serverrek zijn gestopt.

Ongeacht de opstelling, je leent een kleine hoeveelheid rekenkracht van wat in wezen een supercomputer is. De servers zorgen voor de weergave van de game en sturen je een videostream van het eindresultaat. De moersleutel in dit systeem is de invoer van de spelers.

Games worden geüpdatet op basis van wat de speler doet en daarom hebben cloud-gamingservices tweerichtingsverkeer nodig. Jouw invoer gaat naar de server en de server stuurt een videostream terug. Moeilijk om te begrijpen is het dus niet.

Hoe lang bestaat cloudgaming

Cloudgaming bestaat eigenlijk al sinds het einde van de jaren 2000, maar de juiste technologie en de noodzakelijke internetsnelheden werden pas enkele jaren later geoptimaliseerd. Waarna cloudgaming volwassen werd.

De eerste grote cloudgamingservice was OnLive, gelanceerd in juni 2010. Het maakte gebruik van een kleine game-streaming “micro” -console en een speciale controller, net zoals ook Google Stadia dat nu doet. Het werd ook ondersteund op Windows en MacOS via een browser, Android-tablets en smartphones, de originele Shield van Nvidia en nog anderen.

OnLive bood games aan die destijds beschikbaar waren voor consoles, waaronder de originele Borderlands en Darksiders. Deze games hadden een visuele kwaliteit die vergelijkbaar was met die van traditionele systemen, hoewel de technologie nog in de kinderschoenen stond en bij bepaalde games tot problemen leidde.

Interne problemen veroorzaakten ook nog eens problemen binnen het bedrijf, wat leidde tot de uiteindelijke ondergang en de verkoop van de activa aan Sony. Tegelijkertijd introduceerde game-ontwikkelaar David Perry (Earthworm Jim, MDK) Gaikai, maar met twee totaal verschillende modellen.

Eén service bood streamingdemo’s aan websites voor gamers om een game te proberen en later eventueel te kopen bij lokale retailers, dit in een poging om de digitale verkoop in die tijd tegen te gaan. Het tweede model streamde volledige games die via uitgevers waren gekocht naar websites, smart-tv’s – zelfs naar de WikiPad.

Sony nam Gaikai in 2012 over en nam het op in het PlayStation Network. Met deze technologie kunnen bezitters van PlayStation consoles hun geïnstalleerde games streamen naar andere apparaten, zoals de PlayStation Vita. En dat op elk netwerk.

De overname introduceerde ook PlayStation Now, de eerste game-streamingservice die beschikbaar is bij een consolefabrikant. Spelers kunnen PlayStation 2/PS3/PS4-games streamen naar hun PS4 of PS5, Windows-pc, Mac en mobiele apparaten.

Waarom cloudgaming nu populair wordt

Het grootste probleem dat cloudgaming in eerste instantie tegenhield, was de infrastructuur. Eerdere pogingen zoals OnLive en Gaikai konden niet standhouden. Dit omdat ze niet de bandbreedte en reikwijdte van de huidige services hadden.

De cloudnetwerken van Microsoft, Google en Amazon hebben een wereldwijd bereik mogelijk gemaakt. Hierdoor kunnen verschillende cloudgamingplatforms snel worden geïmplementeerd en uitgebreid naar verschillende regio’s.

Cloudgaming wordt nu simpelweg populair omdat het goed werkt. De pioniers van cloudgaming werkten in feite met een technologie die nog niet volwassen was. Hoewel heel wat enthousiastelingen zijn ingestapt, hadden services zoals OnLive en Gaikai niet de prestaties of het bereik om door te breken in de mainstream.

Nu wordt cloudgaming financieel ondersteund door enkele van de grootste technologiebedrijven ter wereld. Hierdoor zijn een lagere latentie, hogere framesnelheden en een handiger installatieproces mogelijk. Diensten zoals Stadia en GeForce Now hebben de basisprestaties lager gezet. Dit zorgt ervoor dat ze de meer praktische voordelen van cloudgaming kunnen pushen.

Cloudgaming en opslagruimte

De speler hoeft zich bijvoorbeeld geen zorgen meer te maken over opslagruimte. Je downloadt nooit iets buiten de applicatie van de streamingdienst en vermijdt 100GB downloads voor de nieuwste Call of Duty. Evenzo hoef je jouw componenten niet te upgraden.

In plaats van (veel) geld uit te geven aan een nieuwe console die 4K-games kan leveren met 60 frames per seconde, kun je de game gewoon kopen en meteen beginnen met spelen.

Maar bovenal is cloudgamen handig. Omdat het op verschillende apparaten werkt, kun je spelen ongeacht het scherm of de hardware die je hebt. Dit wordt waarschijnlijk het belangrijkste aspect van cloudgaming in de toekomst, het verlagen van de toegangsdrempel voor live-servicegames zoals Destiny 2 die mensen met hun vrienden willen spelen zonder te investeren in een console of pc.

Cloudgaming zal traditionele hardware waarschijnlijk niet vervangen, maar het zal het vergroten. In feite doet het dat al.

Hoe te investeren in gaming- en eSports-bedrijven?

Gaming en eSports zijn miljardenindustrieën, daar bestaat geen twijfel over. Bedrijven zoals EA Sports en Tencent behoren tot de meest waardevolle bedrijven ter wereld. In 2021 hebben volgens Newzoo ongeveer $ 2,5 miljard gamers over de hele wereld $ 152,1 miljard uitgeven aan gaming en eSports samen.

Er is een faciliteit geopend in Los Angeles in 2020 die de grootste trainingsfaciliteit in Noord-Amerika is en studio’s, streamingruimtes, gamerooms, coachingruimtes en een fitnessstudio en wellnesscentrum zal huisvesten.

De belangrijkste focus van deze faciliteit: videogames. Gaming en eSports (ook bekend als competitief gamen) hebben een grote vlucht genomen en zijn big business geworden. ESports is op zijn beurt ook een miljardenindustrie geworden.

Meer dan een derde van de inkomsten komt van Amerikaanse spelers, wat niet te verwonderen is wanneer we weten dat veel van de aangeboden sporten Amerikaanse sporten zijn.

Het is een klein onderdeel van de enorme game-industrie maar het groeit exponentieel. De meeste gamers spelen videogames als hobby, maar professionele gamers nemen ook deel aan internationale toernooien die gepaard gaan met sponsoring en enorm veel prijzengeld.

Er zijn honderden beursgenoteerde gaming- en eSports-bedrijven in de VS. Het totale aantal eSports-kijkers zal tussen nu en 2023 naar verwachting groeien met een samengesteld jaarlijks groeipercentage van 9%, met naar verwachting 646 miljoen deelnemers. Met name mediagiganten zoals Disney beginnen nu eSports te stimuleren door toernooien uit te zenden op ESPN.

Sterke groei in de gaming industrie

De gaming industrie heeft de afgelopen jaren een explosieve groei doorgemaakt. Wereldwijd heeft het aantal gamers in 2022 de 3,25 miljard bereikt. Alleen al op de consolemarkt heeft de Switch 27,20 miljoen exemplaren verkocht, terwijl de PS5 22,70 miljoen exemplaren verkocht en de Xbox Series 16,70 miljoen exemplaren.

Er worden in de komende 4-5 jaar grote verschuivingen verwacht in de gaming console-industrie met de komst van next-gen consoles. Bovenstaande cijfers lijken misschien astronomisch hoog, maar veel experts voorspellen een sterke groei in de gamingmarkt vanwege bijdragen van deze nieuwe technologieën.

Vooruitgang in de gaming ontwikkeling zelf, gecombineerd met innovaties in apparaten en software, is de drijvende kracht achter de vooruitgang in de gaming sector.

Tegen de achtergrond van een reeks gaming gerelateerde diensten voor de wereldmarkt, waaronder gaming lokalisatie, bediening van gaming en ontwikkeling van gaming geluiden, verkennen we enkele opmerkelijke trends in de game-industrie.

Vier trends in de gaming industrie in 2023

Ook in 2023 zal de gaming industrie hoogstwaarschijnlijk blijven groeien. Hier gaan een aantal trends mee gepaard. Deze trends zijn onder andere:

  1. Cloudgaming
  2. Metaverse
  3. E-sporten
  4. De gamificatie van cryptocurrencies

1. Cloudgaming

Technologische innovaties in de nieuwste generatie pc-hardware of gameconsoles zijn de sleutels tot succes in de gaming sector. Cloudgaming is ontworpen om gamers te bevrijden van hardware beperkingen, zodat ze games op verschillende apparaten kunnen spelen.

De marktomvang voor cloudgaming werd wereldwijd gewaardeerd op 470 miljoen dollar in 2020, met een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van 48,2%. Naar schatting zal de omvang in 2027 circa 72,4 miljard dollar bedragen. Tegenwoordig bieden alle grote videogameplatforms hun games aan via deze cloud-abonnementsservices.

Serviceproviders, zoals Google Stadia, PlayStation Plus, Xbox Cloud Gaming en Amazon Luna, zullen blijven groeien. Aangezien de minimumvereiste om gebruik te maken van cloudgaming rond de 10 Mbps ligt, zal deze manier van spelen zich uitbreiden naarmate supersnelle netwerken zich uitbreiden.

2. Metaverse

In lekentermen is een metaverse in wezen een virtuele wereld in 3D. Conventioneel gesproken is het een permanente virtuele ruimte. Deze ruimte is gericht op sociale verbindingen waardoor mensen via hun avatars kunnen communiceren met andere digitale entiteiten.

Hoewel de metaverse zich voornamelijk richt op games, functioneert het voor sommigen uitsluitend als een sociaal platform om met anderen in contact te komen, en waar mensen onder andere communiceren, evenementen bijwonen en digitale activa kopen.

Na het succes van het muziekconcert van Fortnite in de metaverse, begonnen veel technologiebedrijven zich te concentreren op het potentieel van de metaverse om een verscheidenheid aan ervaringen te bieden die verder gaan dan alleen entertainment.

De metaverse zal zeker worden uitgebreid met verbeteringen in VR, AR en AI, waardoor mensen over de hele wereld in realtime een unieke virtuele ervaring krijgen.

3. E-sporten

In de jaren negentig zou het idee dat professionele gamers miljoenen dollars zouden verdienen met het spelen van video- of computergames een lachwekkend vooruitzicht zijn geweest.

De realiteit is dat Esports een van de snelst groeiende industrieën ter wereld is geworden. Veel internationale merken zijn op zoek naar manieren om hun voet aan de grond te krijgen op dit gebied.

Net als veel andere digitale entertainmentbedrijven is Esports enorm populair geworden tijdens de COVID-19-plandemie. De wereldwijde Esports-industrie genereerde in 2021 meer dan 1 miljard dollar aan inkomsten en zal naar verwachting in 2022 de 2 miljard dollar overschrijden.

De Aziatische Spelen zijn misschien uitgesteld tot 2023, maar voor het eerst in de geschiedenis zal Esports een uitgelichte competitiecategorie zijn, waardoor Esports zijn debuut op de Olympische Spelen kan maken, aldus hoopvolle spelers uit de industrie.

4. De gamificatie van cryptocurrencies

De gamification van cryptocurrencies is een nieuwe gamingtrend om naar uit te kijken. Zowel game- als app-ontwikkelaars zijn begonnen te experimenteren met in-game functies voor het genereren van inkomsten waarmee gamers tijdens het spelen cryptocurrencies en NFT’s kunnen ‘verdienen.

Met de markt voor cryptocurrency gaming die naar verwachting miljarden in Amerikaanse dollars waard zal zijn, zijn manieren om geld te verdienen met cryptocurrency iets om te overwegen voor de toekomst.

Volgens het Q1 2022-rapport van DappRadar en Blockchain Alliance is de blockchain game-industrie het afgelopen jaar met 2.000% gegroeid, met alleen al in het laatste kwartaal 2,5 miljard dollar aan investeringen. Dit betekent dat Non-Fungible Tokens (NFT’s) een belangrijke functie zijn voor het genereren van inkomsten in games.

De traditionele gaming industrie is geëvolueerd naar het aanbieden van een meeslepende ervaring tijdens het gamen en biedt spelers de mogelijkheid om geld te verdienen terwijl ze spelen. Gamers kunnen ook virtueel hun eigen persoonlijke game-ervaring creëren en netwerken bouwen die hen in realtime met andere gamers verbinden.

Hoewel de mogelijkheden eindeloos lijken, zijn deze nieuwste gaming technologieën in deze branche alleen beschikbaar voor degenen die zijn uitgerust met toekomstgerichte technologie.

Drie factoren om uit naar te kijken in 2023

In 2023 zullen er, naast de vier bovengenoemde trends, ook nog een aantal andere factoren zijn waar we naar uit kunnen kijken. Deze factoren zijn:

  1. Games zijn een populair cadeau-item op Amazon
  2. De winkelinteresse voor pc en virtual reality (VR) blijft stijgen
  3. Vooral bestellen blijft belangrijk

1. Games zijn een populair cadeau-item op Amazon

Videogames behoren tot de meest populaire cadeauartikelen in de Amazon winkel. We zien ook dat het schenken van videogames tijdens de late zomermaanden een sprong maakt. Bovendien blijft het toenemen tot het einde van het vakantieseizoen.

Marketeers kunnen hun merk helpen ondersteunen bij de klanten door gebruik te maken van berichten over het geven van geschenken en door advertentieoplossingen zoals streaming tv-advertenties en online videoadvertenties tijdens tentpole-evenementen zoals Prime Day, diploma-uitreikingen en de feestdagen.

2. De winkelinteresse voor pc en virtual reality (VR) blijft stijgen

De interesse van klanten in pc- en VR-games vertoont geen tekenen van vertraging. Het biedt grote kansen voor de belangrijkste spelers op de markt .We zagen dat ‘pc-compatibele games’ in 2021 van buiten de top 10 naar de tweede plaats sprongen tussen januari 2021 en januari 2022.

Moderne gamers zijn enthousiast en nieuwsgierig om alternatieve vormen van gamen te verkennen die verder gaan dan de traditionele console-ervaring. Merken kunnen de multi-objectieve oplossingen van Amazon Ads, zoals Sponsored Products, Display Ads en Video Ads, gebruiken om shoppers te bereiken die geïnteresseerd zijn in alternatieve vormen van gamen buiten de traditionele console-ervaringen.

3. Vooraf bestellen blijft belangrijk

Het bereiken van pre-order geneigd publiek blijft een belangrijke strategie in de aanloop naar de feestdagen en dat blijft zo in 2023. In een onderzoek uitgevoerd door Kantar werd gevraagd aan de huidige generatie gaming klanten wat hen motiveert om te bestellen. 57% van de ondervraagden gaf aan dat de dag van bezorging de belangrijkste factor was bij het plaatsen van hun bestellingen.

Nog eens 52% merkte op dat in-game bonussen en incentives de interesse wekten om vroegtijdig een exemplaar van een nieuwe game binnen te halen. Terwijl factoren als schaarste en het garanderen van een kopie tot de minst voorkomende reacties behoorden.

Het onderzoek dook ook in de winkelpatronen van pre-order doelgroepen op Amazon. Pre-order klanten geven 1,3 keer meer uit aan game-gerelateerde items in de 90 dagen na aankoop in vergelijking met klanten die de dag van uitgave of daarna kopen. Dit biedt gaming adverteerders de mogelijkheid om te remarketen naar pre-order doelgroepen die geneigd zijn te investeren in hun gaming ervaring. Met Amazon DSP en Sponsored Display-advertenties kunnen marketeers deze klanten zowel binnen als buiten de Amazon-winkel bereiken.

Vijf technologische trends in de gaming sector in 2023

We zijn niet altijd direct geïnteresseerd in technologische trends totdat we er zelf direct getuige van zijn. Dat is het duidelijkst merkbaar in de wereldwijde videogame-industrie met een omzet van meer dan $ 200 miljard. Als je een nieuwe VR-game speelt of rondhangt in een verslavende metaverse, realiseer je je geleidelijk dat je al meedoet met de trends.

Videogames hebben een lange weg afgelegd van gepixelde platformgames tot ultrarealistische open werelden met duizenden real-time spelers. De ontwikkeling van visuals en interactiviteit is onlosmakelijk verbonden met de ontwikkeling van de technologie. Dit biedt een technische mogelijkheid om resource-intensieve processen in te zetten. Dit zijn 5 belangrijke technologische trends in de gaming sector in 2023:

  1. De Metaverse: duik hals over kop in virtualiteit
  2. Cloud-gaming: afstand nemen van de hardware verslaving
  3. Blockchain en P2E: echte inkomsten op games
  4. De opkomst van indiegames: blazen de game-industrie nieuw leven in
  5. Opfrissen en opnieuw opstarten: schrijf de klassieke namen niet te snel af

1. De Metaverse: duik hals over kop in virtualiteit

Het belang van de metaverse voor de sector werd hierboven al aangehaald. Volgens de klassieke definitie is de metaverse een permanente virtuele ruimte waarin mensen via hun avatars met elkaar en met digitale objecten kunnen communiceren. Naast games kunnen dit puur sociale platforms zijn waar mensen communiceren, evenementen bijwonen, virtuele activa kopen, enz. Na het succes van de Fortnite muziekconcerten hebben veel technologiebedrijven kennis genomen van het potentieel van de metaverse. Dit om een breed scala aan ervaringen te bieden verder dan puur amusement.

In de toekomst zijn wereldwijde reuzen zoals Microsoft van plan om de mogelijkheden van de metaverse verder uit te breiden. Bovendien zijn ze van plan om de mogelijkheden van de metaverse gelijk te stellen aan die in de echte wereld. Werkvergaderingen op afstand met behulp van virtual reality technologieën en digitale avatars van deelnemers zijn niet langer iets ongewoons.

En hoewel de metaverses nog maar aan het begin van hun reis staan, zullen ze duidelijk evolueren met de uitbreiding van VR, AR en AI. Dit om een unieke real-time virtuele ervaring te bieden aan een groot aantal mensen over de hele wereld.

Het is belangrijk om te begrijpen dat de metaverse inderdaad een van de nieuwste speltechnologieën is. De vorm hiervan zal worden bepaald door de leidende marktspelers. Naarmate AR en VR meer mainstream worden, zullen ze bijna elke industrie ter wereld raken.

Over een paar jaar zullen deze technologieën onderdeel worden van ieders dagelijks leven, maar op dit moment zijn ze nog niet gemonopoliseerd en beschikbaar voor onderzoek en implementatie door verschillende bedrijven, ook al zijn het niet de grootste.

2. Cloud-gaming: afstand nemen van de hardware verslaving

Ook de cloud kwam hierboven al aanbod. Is de cloud een nieuwe technologie in gaming? Natuurlijk niet. Het idee zelf werd gepresenteerd op de E3-tentoonstelling door G-cluster in 2000 en dat is bijna een kwart eeuw geleden. Is er een toekomst voor cloudgaming? Natuurlijk. Het spaart low-end apparaten, bespaart computeropslag en geeft plezier aan mensen voor wie een moderne pc of console een ongekende luxe is.

Cloudgaming is ontworpen om eindgebruikers de directe mogelijkheid te bieden om games op verschillende apparaten te spelen zonder apparaat afhankelijke vertragingen.

Alle verwerkingskracht die nodig is om de game uit te voeren, wordt geleverd door de cloud, terwijl de speler gewoon geniet van een geavanceerd product op zijn niet zo krachtige pc. Wat onder normale omstandigheden de last van zo’n spel niet eens zou dragen.

Met een waarde van $ 470 miljoen in 2020, zal de wereldwijde markt voor cloudgaming in 2025 naar verwachting $ 8,17 miljard bereiken, wat neerkomt op een CAGR van 48,2% over deze periode.

Bijna alle grote spelers in de videogamebranche bieden hun games nu aan via cloudservices in de vorm van abonnementen. Je hebt waarschijnlijk wel eens gehoord (of niet) over Google Stadia, PlayStation Now, Xbox Cloud Gaming, Amazon Luna en anderen.

De belangrijkste voorwaarde is de internetsnelheid vanaf 10 Mbps. En dure en energie-intensieve apparatuur blijft voorbehouden aan kenners.  De voortdurende verspreiding van ultrasnelle netwerken zoals 5G zal bijdragen aan de bredere acceptatie van cloudgaming, die goed is begonnen, maar een beetje is vertraagd vanwege technische nuances. Door het aantal cloudservice providers te vergroten en ze op te poetsen om eerdere fouten te voorkomen, zal er plaats worden gemaakt voor een actievere ontwikkeling in deze richting.

3. Blockchain en P2E: echte inkomsten op games

Ondanks enig afnemend enthousiasme voor de NFT, kan dit fenomeen niet zonder meer worden afgeschreven. Volgens NonFungible bereikten de totale NFT kunstverkopen tussen augustus 2021 en februari 2022 ongeveer $ 1,7 miljoen. En hoewel veel game-ontwikkelaars hebben geweigerd om NFT in hun strategie op te nemen, hebben Ubisoft en Square Enix dat wel gedaan.

Dus NFT’s, die niet-fungibele tokens zijn en een belangrijk onderdeel van zogenaamde play-to-earn-spellen uitmaken, zullen in 2023 nog sterker aanwezig zijn op de kansspelmarkt.

Als het gaat om met gaming geld te verdienen, van de opkomst van Axie Infinity tot de meditatieve metaverse van The Sandbox waarmee u digitale middelen kunt creëren, is de trend duidelijk stijgend. Dergelijke games, die vaak geen krachtige hardware vereisen, trekken vooral inwoners van niet de meest welvarende landen aan. Mensen vinden een kans om geld te verdienen door games te spelen. En zelfs blockchain-sceptici sluiten zich uiteindelijk bij deze activiteiten aan.

Er zijn steeds meer P2E-games. Bovendien wordt het steeds moeilijker om je te onderscheiden van de achtergrond van een groot aantal concurrenten. Daarom plannen de meest inventieve ontwikkelaars onmiddellijk niet alleen een game, maar een toekomstige game gebaseerd metaverse met een groot aantal interactieve functies.

4. De opkomst van indiegames: blazen de game-industrie nieuw leven in

Indiegames zijn games die zijn gemaakt door een klein team van ontwikkelaars zonder de steun van een uitgever. Soms kan zelfs één persoon een indiegame maken. Indiegames zijn een verademing in een oververzadigde markt van eindeloze eentonige AAA-tweelingen die niets anders te bieden hebben dan next-gen graphics. Stardew Valley, Cuphead, Hollow Knight en ten slotte Minecraft hebben bewezen dat de game-industrie zelfs zonder de steun van grote uitgevers kan worden opgeschud.

De indie-omgeving ontwikkelt zich gestaag parallel met de gepolijste AAA-franchises en explodeert periodiek. Het nieuwste voorbeeld van een indiegame is bijvoorbeeld Stray. Dit is een 3D-avontuur van een kat in een post-apocalyptische wereld die het belangrijkste game-evenement van de zomer van 2022 was. Dit indieproject ziet eruit als een volwaardige A-klasse game.

Een ander indie-fenomeen dat de opkomst van onafhankelijke games stimuleert, is Roblox. Dit is een online gamingplatform en systeem voor het maken van games. Elke gebruiker kan zijn eigen games maken en games spelen die door anderen zijn gemaakt.  Oorspronkelijk bedacht om kinderen te betrekken bij het maken van games, is het platform veel meer verspreid geraakt onder het volwassen publiek. Roblox heeft wereldwijd 43,2 miljoen dagelijkse gebruikers en 202 miljoen maandelijkse actieve gebruikers. De groeiende populariteit wordt gevoed door de eenvoud van het platform en de metaverse mogelijkheden.

Met Stray genomineerd voor Game of the Year bij The Game Awards 2022 naast giganten als Elden Ring en God of War: Ragnarok, is het duidelijk dat de deuren naar indietitels meer dan open staan. Er zullen nieuwe titels blijven verschijnen in een pijlsnel tempo en Roblox zal hier veel aan bijdragen. We mogen meer en meer gevallen verwachten van indiestudio’s die samenwerken met grote uitgevers die de mogelijkheid zien om veel geld te verdienen. Maar ondanks deze evolutie zal indie niet ophouden indie te zijn.

5. Opfrissen en opnieuw opstarten: schrijf de klassieke namen niet te snel af

Het is opvallend dat de constante stroom van game-remakes de interesse in iconische oude games nieuw leven inblaast. Een remake is een poging om een bestaande game opnieuw te interpreteren door een nieuwe game te maken met enkele significante verschillen, terwijl de belangrijkste verhaallijn en kernelementen van de game behouden blijven.

Naughty Dog’s herlancering van de legendarische Crash Bandicoot was een van de top 10 best verkochte opnieuw opgestarte games van 2020. En de remake van Final Fantasy VII, uitgebracht in hetzelfde jaar, werd in april 2020 de best verkochte game in de VS;

Nadat ze hadden vernomen hoe goed remakes en reboots verkochten, stroopte de gaming industrie de handen uit de mouwen. De wens om fans van oude games nostalgie te geven, verpakt in moderne graphics, is een prioriteit geworden voor veel uitgevers, die zijn begonnen met het regelmatig plannen en uitbrengen van remakes. Het lijdt geen twijfel dat deze trend zich nog enkele jaren zal voortzetten.

Andere succesvolle remakes zijn Demon’s Souls, Resident Evil 2 en 3, Alan Wake Remastered en Mafia: Definitive Edition. Dat laatste is bijvoorbeeld niet zomaar een beeld-voor-beeld herhaling van het origineel. Het is eerder een heroverweging binnen het kader van de moderne industrie.

In 2022 wachten gamers op remakes van Gothic, The Witcher 3 Wild Hunt, The Last of Us Part 1, Resident Evil 4 en vele anderen. En als je alleen maar kunt raden waarom de ontwikkelaars zo snel remakes van relatief recente games uitbrengen, dan lijdt het geen twijfel over de opportuniteit van het opnieuw opstarten van de legendarische Max Payne titel.

10 beste game aandelen om te kopen in 2022

De videogame-industrie is een van de meest populaire industrieën ter wereld en het investeren in game aandelen kan daarom mooie kansen bieden. Bovendien is deze industrie er een die de productkwaliteit exponentieel heeft verbeterd sinds de eerste consoles in de jaren zeventig uitkwamen.

In termen van geldwaarde behoort de videogame-industrie ook tot de grootste ter wereld. Een rapport van Mordor Intelligence schat dat de sector in 2021 $ 198 miljard waard was, en zal groeien met een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van 8,94%. Tegen het einde van 2027 komt dit uit op $ 340 miljard.

De populariteit van de sector wordt gedreven deels ook als gevolg van de pandemie. Dit aangezien bevolkingsgroepen over de hele wereld gedwongen werden naar binnen te gaan. We moesten voor ons vermaak op digitale media vertrouwen.

Bovendien stelt de groei van het internetgebruik, met name in de vorm van snelle connectiviteit die wordt aangeboden via connectiviteit van de vijfde generatie (5G), meer mensen in staat toegang te krijgen tot online videogames, die tot de meest populaire ter wereld behoren. Fortnite Mobile is bijvoorbeeld een van de meest populaire online games in de geschiedenis. De game had in slechts twee jaar tijd vanaf april 2020 $ 1 miljard aan inkomsten binnengehaald. Al deze factoren kunnen ervoor zorgen dat beleggers ervoor kiezen om te beleggen in game aandelen.

Hieronder volgen tien game aandelen waar je als investeerder in kunt beleggen:

  1. Electronic Arts (EA)
  2. Take-Two interactieve software (TTWO)
  3. Nintendo (NTDOF)
  4. Activision Blizzard (ATVI)
  5. Tencent (TCEHY)
  6. SciPlay (SCPL)
  7. Nvidia Corp. (NVDA)
  8. Microsoft Corp. (MSFT)
  9. Alfabet Inc. (GOOG, GOOGL)
  10. Sea Ltd. (SE)

1. Electronic Arts (EA)

Electronic Arts is een Amerikaans videogamebedrijf dat enkele van de meest populaire gametitels ter wereld heeft uitgebracht. Denk bijvoorbeeld aan FIFA, The Sims en Star Wars. Het bedrijf heeft zijn hoofdkantoor in Redwood City, Californië.

Electronic Arts kondigde in november 2022 aan dat het een samenwerking was aangegaan met de filmstudio Marvel. Het doel was om ten minste drie actiegerichte games te ontwikkelen. Marvel is verantwoordelijk voor het produceren van enkele van de beroemdste films. Denk aan Avengers en Thor. Dit maakt de mogelijkheden voor de samenwerking eindeloos.

EA, met zijn alom populaire EA Sports-onderverdeling, genereert het grootste deel van zijn inkomsten uit gamedownloads binnen merken als FIFA en Madden. Op basis van historische trends zijn experts van mening dat Electronic Arts beter zal presteren dan andere videogamemerken met lagere kwaliteitsscores. Het stond onlangs in het 75e percentiel voor rendement op activa en 86e in terugkooprendement. Zeker de moeite waard om naar deze game aandelen te kijken dus.

2. Take-Two interactieve software (TTWO)

Dit bedrijf vertegenwoordigt twee populaire gamingmerken: Rockstar Games en 2K. Grand Theft Auto en NBA 2K zijn twee populaire games die veel mensen misschien herkennen. Het meldde dat de inkomsten in het eerste kwartaal van het boekjaar 2022-2023 met 36% waren gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar tot $ 1,1 miljard. De koers van deze game aandelen bereikte een piek in 2020, maar heeft sindsdien de helft van zijn waarde weer verloren.

3. Nintendo (NTDOF)

Het in Japan gevestigde Nintendo Co. Ltd. produceert videogameplatforms, kaartspellen, consoles voor thuis en in de hand en software. Een van de bekendste en best gevestigde merken in gaming, waardoor deze niet mag ontbreken in het lijstje met game aandelen. Nintendo is echter de laatste tijd onder vuur komen te liggen vanwege matige verkopen en vertragingen bij het uitbrengen van nieuwe releases, maar de zaken lijken beter te worden.

Nintendo’s Switch draagbare spelconsole is misschien wel het meest succesvolle spelapparaat in de geschiedenis. In juni 2022 waren er wereldwijd maar liefst 111 miljoen exemplaren van de Switch verkocht. Alsof dit nog niet genoeg is, zijn er van de DS- en Gameboy consoles van Nintendo respectievelijk maar liefst 154 miljoen en 118 miljoen exemplaren verkocht. Hiermee staat de Switch op de derde plaats console verkopers.

Een recente aandelensplitsing van 10 voor 1 heeft de aandelenkoersen verlaagd, wat nieuwe investeerders in game aandelen zou kunnen aantrekken – vooral jongere investeerders die opgroeiden met de Nintendo games zouden deze game aandelen interessant kunnen vinden. En het bedrijf heeft een aantal recente successen geboekt, zoals een recordverkoop van zijn Splatoon 3 game op de binnenlandse markt. Ook de koers van Nintendo piekte in 2020 om vervolgens stoom af te laten.

Game aandelen Nintendo

4. Activision Blizzard (ATVI)

Dit bedrijf ontwikkelt en verkoopt videogames over de hele wereld. Het bedrijf staat bekend om zijn meest populaire titel, Call of Duty, en de smartphone-videogame Candy Crush. Zeker de moeite waard om te benoemen in het lijstje met game aandelen dus.

Activision Blizzard wordt momenteel overgenomen door de technologiegigant Microsoft Corporation (NASDAQ:MSFT). Het gerucht gaat dat de deal, die miljarden dollars waard is, wordt geconfronteerd met een nieuwe hindernis van de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC), die van plan is een antitrustzaak aan te spannen om te voorkomen dat deze doorgaat.

5. Tencent (TCEHY)

Tencent is een Chinese houdstermaatschappij die ook eigenaar is van bedrijven voor de ontwikkeling van videogames. Het bedrijf is gevestigd in Shenzhen, de Volksrepubliek China. Tencent Holdings Limited ontwikkelt games via de divisie Tencent Games. Deze divisie exploiteert vier videogamestudio’s, waarvan één in Shanghai en de andere drie in Shenzhen. Enkele populaire titels zijn Honor of Kings en Call of Duty: Mobile.

Het bedrijf zit op een cash positie van maar liefst $ 83,6 miljard. Tencent is nummer één in videogames ter wereld op basis van de omzet, met bovendien een aantal participaties in andere videogamebedrijven.

Een toename van de populariteit van mobiele games in China stimuleert de vraag naar games van het merk Tencent. De omzet van het bedrijf is trending met een verwachte groei van gemiddeld 20% voor de komende jaren. In de loop van 2022 onderging het game aandeel een stevige correctie.

6. SciPlay (SCPL)

Dit bedrijf staat bekend om casino-achtige online games. Het rapporteerde solide inkomsten in de eerste helft van het fiscale jaar 2022. De cijfers over het derde kwartaal vielen echter tegen. Een aantrekkelijk punt van SciPlay is dat het bedrijf 2021 eindigde met weinig schulden en $ 364,4 miljoen in contanten. Vanaf de bodem opgetekend in september heeft de koers een behoorlijk herstel laten optekenen.

7. Nvidia Corp. (NVDA)

Nvidia innoveert de krachtige grafische kaarten die nodig zijn voor de beste videogameprestaties. Veel esports-competities en streaming-influencers hebben Nvidia als hun favoriete merk voor grafische kaarten. Het bedrijf heeft een somber derde kwartaal rapport 2022 afgeleverd. De omzet uit gaming en professionele visualisatie daalde met respectievelijk 51% en 65%. Dit kwam doordat de vraag afnam als reactie op de hoge inflatie.

Ondertussen vertraagde de groei van de verkoop van datacenters tot 31%, omdat lockdowns in China opnieuw voor tegenwind zorgden voor de vraag. Gezamenlijk daalde de totale omzet met 17% tot $ 5,9 miljard en de aangepaste winst daalde met 50% tot $ 0,58 per verwaterd aandeel.

Helaas zijn de vooruitzichten op korte termijn nog slechter. Het management verwacht dat de omzet in het vierde kwartaal met 21% zal dalen tot $6 miljard, aangezien de zwakke vraag blijft wegen op de gaming-, professionele visualisatie- en datacentersegmenten. Maar die sombere vooruitzichten creëren een uitstekende koopmogelijkheid voor geduldige beleggers in game aandelen.

Het game aandeel noteert meer dan 50% onder zijn hoogtepunt en wordt verhandeld tegen 13,8 keer de omzet – een serieus koopje vergeleken met het driejarige gemiddelde van 20,3 keer de omzet. Dit omdat veel kortzichtige investeerders het vertrouwen hebben verloren in deze game aandelen. Maar garanderen dat de koers zich snel zal herstellen, kunnen we uiteraard niet.

8. Microsoft Corp. (MSFT)

Dit bedrijf staat bekend om zijn professionele software en clouddiensten. Het is een begrip in de technologiesector, maar veel mensen weten niet dat het ook een grote speler is in de game-industrie en dus de game aandelen. In het winstrapport voor het tweede kwartaal van 2022 kondigde het bedrijf een stijging van 10% aan in de inkomsten uit Xbox-content en -services in vergelijking met het tweede kwartaal van 2021. Voortdurende productlanceringen en nieuwe licentiepartnerschappen wijzen erop dat de omzet een opwaartse trend voortzet.

Buiten Apple is Microsoft het grootste bedrijf ter wereld, met een marktkapitalisatie van $ 1,90 biljoen op het moment van schrijven. Het heeft zijn vingers in veel bedrijfsonderdelen, waaronder Microsoft Office, LinkedIn, consumentenelektronica en videogames met zijn Xbox-divisie. Maar het hoogtepunt van het afgelopen decennium was de cloud divisie.

Cloud computing heeft een revolutie teweeggebracht door Amazon, met zijn Amazon Web Services (AWS). Het wordt nu gedomineerd door de grote drie: Amazon, Microsoft en Alphabet. De cloud computing sector zal naar verwachting met ongeveer 16% per jaar groeien tot 2028. Hierdoor kan de omzetgroei bij de cloud divisie van Microsoft divisie worden voortgezet in de komende vijf jaar.

De groei van de cloud heeft Microsoft geholpen om nog meer inkomsten en cashflow te genereren. Dit kan vervolgens worden uitgekeerd aan aandeelhouders. In de afgelopen 10 jaar is het dividend per aandeel met ongeveer 200% gestegen. Momenteel levert het bijna 1,15% op.

Dit is niet noodzakelijkerwijs een hoog rendement op basis van de huidige prijs. Het bedrijf heeft echter wel consistentie dividendverhogingen. Hierdoor zou het rendement van het aandeel de komende tien jaar en daarna kunnen stijgen. Dit is geweldig voor lange termijn aandeelhouders. Op de beurs heeft Microsoft een wat minder jaar 2022 achter de rug.

9. Alfabet Inc. (GOOG, GOOGL)

Alphabet is het overkoepelende bedrijf van Google en YouTube. Volgens Fortune is het het meest winstgevende gamingbedrijf in deze lijst. En bovendien het op twee na meest winstgevende bedrijf ter wereld. Veel mensen brengen deze namen misschien niet in verband met gamen, maar YouTube had in het eerste kwartaal van 2022 circa 431.000 unieke streamingkanalen op YouTube Gaming Live, meldde Statista.

YouTube-advertenties genereerden $ 7,34 miljard aan inkomsten in het tweede kwartaal van 2022. Dit was een stijging van bijna 5% ten opzichte van vorig jaar. Op de beurs heeft Alphabet met de andere technologiebedrijven in 2022 een stevige correctie ondergaan. 2023 kondigt zich onder een beter gesternte aan.

10. Sea Ltd. (SE)

Sea Ltd. is een overkoepelend bedrijf voor drie merken: Garena, Shopee en SeaMoney. Een van deze segmenten heeft een indrukwekkende aanwezigheid in Latijns-Amerika, Taiwan en Zuidoost-Azië. Garena maakt online games voor mobiele apparaten en personal computers.

Sea Limited biedt een digitaal entertainmentplatform. Op dit platform kunnen gebruikers zowel pc- als mobiele games spelen. Anderen kunnen live streamen terwijl ze hun favoriete videogames spelen. Het hoofdkantoor is gevestigd in Singapore.

De game aandelen van dit bedrijf stegen met maar liefst 41% in november 2022 toen het bij de publicatie van de cijfers over het derde kwartaal van versnelling veranderde om aan te kondigen dat het nu zal streven naar het verbeteren van de groei van de winst- en verliesrekening in plaats van zich puur te richten op de omzet omzetgroei.

In dat kwartaal verbeterde het bedrijf het bedrijfsresultaat voor zijn winkel- en financiële dienstendivisie, maar vergrootten de verliezen voor het gaming segment. Betere cijfers kunnen de koers van het aandeel in 2023 opkrikken.

Ultieme beleggersgids

Meer lezen over dit onderwerp? Wij hebben een handleiding geschreven over investeren in game aandelen, die kunt u vinden in ons gratis e-book: Ultieme Beleggingsgids.

Tot slot

Niet alle game aandelen zullen in koers stijgen. Gebruik een bewezen succesvolle methode om te proberen het kaf van het koren te scheiden. Bijvoorbeeld de Trading Navigator Methode waarmee gebruik wordt gemaakt van het momentum effect, waarvan wetenschappelijk is aangetoond dat je daarmee de markt kan verslaan. Of volg de gratis online training.

~ Harm van Wijk

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.