Beleggen in eSports: de beste eSports aandelen voor 2023

beleggen in esports

De eSports-industrie is een van de snelst groeiende ter wereld en begint investeerders te tonen hoe winstgevend ze kan zijn. Beleggen in eSports aandelen kan daarom een goede manier zijn om te profiteren van deze bloeiende markt. Met honderden miljoenen mensen die wereldwijd spelen en kijken, partnerships met onder meer Gucci, BMW en Coca Cola, en een showcase op de Commonwealth Games is 2022 weer een succesvol jaar is geweest voor competitief gamen.

Die positieve trend zet zich ook komend jaar door. Of je nu je “split-push” van je “powerspike” kent of niet, het is moeilijk om de steeds groeiende populariteit en invloed van eSports te missen. De videogame-wereld zal blijven groeien in 2023. Lees in dit artikel daarom meer over beleggen in eSports en de 12 beste eSports aandelen voor 2023. Maar allereerst een verdieping op eSports zelf.

Wat is eSports?

Wat hebben de jongere broers en zussen van de traditionele ‘echte’ sporten gepland om het opwaartse traject in 2023 voort te zetten? Om nog even de puntjes op de i te zetten alvorens we van start gaan: de term eSports verwijst naar een reeks verschillende videogames die competitief worden gespeeld door professionals over de hele wereld.

Vaak gehost in grote stadions worden de evenementen op televisie uitgezonden en ze trekken een groot publiek dat zich aangetrokken voelt om er naar te kijken. Dat publiek wordt overigens steeds groter. De eSports-markt zal tegen 2025 naar schatting € 1,9 miljard waard zijn, waardoor beleggen in eSports aandelen een lucratieve kans is.

De toekomst van eSports


Fundamentele veranderingen voor groei eSports

Dominic Sacco, oprichter van Esports News UK, stelt dat de eSports sector, voordat er sprake kan zijn van een versnelling van de groei en dus een nog groter publiek, eerst een aantal fundamentele veranderingen moet accepteren in hoeveel ervan in de toekomst zal worden georganiseerd.

“Begin 2022 kocht een groep, gesteund door de Saoedi-Arabische regering, twee van de grootste eSports-toernooi-exploitanten ter wereld. Dat betreft ESL en FaceIt”, legt hij uit. “Ik denk dat we meer zullen zien gebeuren en het zal een grote trend worden in 2023, waarschijnlijk ook in de jaren daarna.”

Die deal was $ 1,5 miljard waard en werd gedaan door de door de Saoedische overheid gesteunde Savvy Gaming-groep, die zegt dat ze $ 38 miljard willen investeren om het land tegen 2030 om te vormen tot een wereldwijde eSports hub. Een ambitie die kan tellen.

Verdeeldheid in scene door Savvy Gaming deal

Sacco legt uit dat de deal de eSports gemeenschap heeft verdeeld, waarbij sommigen de investering verwelkomen als een manier om de groei te stimuleren. Maar de kritiek is niet achterwege gebleven: “Er zijn een aantal LGBTQ-talenten in de sector die op hun hoede zijn om naar evenementen in Saoedi-Arabië te vliegen. Vele anderen in de gemeenschap hebben ook gezegd dat ze zich ongemakkelijk voelen om daarheen te gaan. Een Rocket League-team weigerde afgelopen zomer daar deel te nemen aan een evenement.”

Saoedi-Arabië is de afgelopen jaren beschuldigd van ‘sportwashing’ – veel geld investeren in populaire sporten, zoals het kopen van Newcastle Football Club of het opzetten van de nieuwe LIV-golftour – met een duidelijke bijbedoeling. Sommigen zeggen dat het wordt gedaan om de aandacht af te leiden van de mensenrechtensituatie. Sacco zegt dat sommigen in de gemeenschap het gevoel hebben dat iets soortgelijks met hen gebeurt, wat een deel van het enthousiasme uit de scene haalt.

Ethische kwesties in eSports

Als de trend zich doorzet zoals verwacht, zouden spelers, presentatoren, commentatoren en organisatoren van evenementen in 2023 meer tijd kunnen besteden aan serieuze ethische gesprekken over welke evenementen ze moeten bijwonen. Terwijl de machtsstrijd veroorzaakt door de oprichting van LIV-golftour eerder iets is om van voorbijgaande aard, zal het thema Saoedi-Arabië de gesprekken nog lange tijd blijven domineren.

Naz Aletaha en eSports

Voor Naz Aletaha, de Global Head van League of Legends (LoL) Esports, is de sleutel tot groei in 2023 het uitbreiden van de fanbasis. Zodat er wordt gezocht naar een nieuw publiek om de populariteit van eSports in een stroomversnelling te brengen. Het gras is echter niet altijd groener aan de overkant; zij wil het huidige publiek zeker niet kwijt.

Wie is Naz Aletaha?

Voor wie Naz Aletaha niet kent: Naz Aletaha stond aan de wieg van de moderne eSports-industrie. Nadat ze in 2012 bij Riot Games kwam, sloot ze belangrijke merkpartnerschappen af die de game-ontwikkelaar hielpen om League of Legends om te vormen tot een wereldwijd fenomeen. Nu, als Riot’s wereldwijde hoofd van League of Legends eSports, mag Aletaha trots zijn op een levendige competitieve gaming-scene.

Het is de taak van Aletaha om de vele bewegende delen van het competitieve League of Legends-ecosysteem te begeleiden. En ervoor te zorgen dat het merk League zowel thematisch consistent is als gepositioneerd voor succes op de lange termijn. Dit omvat ook het op de hoogte blijven van de bredere krachten die aan het werk zijn binnen de eSports industrie.

De rol van Naz Aletaha in eSports

Als uitvoerend producent van de aankomende Paramount+-serie van Riot Games is Aletaha goed gepositioneerd om de volgende fundamentele transformatie in eSports te helpen leiden – meer bepaald de voortdurende convergentie tussen de werelden van eSports en entertainment. Waardoor beleggen in eSports aandelen een goede kans maakt.

“De primaire focus voor ons zal altijd het bestaande publiek zijn”, legt Aletaha uit. “Om te groeien willen we natuurlijk ook de toetredingsdrempels verlagen, we willen de sport zo aantrekkelijk en toegankelijk mogelijk maken. Dus ik zou zeggen dat onze secundaire doelgroep mensen zijn die LoL spelen of kennen, maar die misschien niet actief bezig zijn met de eSports kant van het verhaal.

Cross-over met reguliere markten

LoL gaat zijn 13e seizoen in 2023 in en wordt beschouwd als een van de drie grote eSports evenementen naast DOTA 2 en Counter Strike. Tijdens de Wereldkampioenschappen in 2022 streden spelers om een deel van de prijzenpot van £ 1,8 miljoen.

Lil Nas X die optrad tijdens de finale van het League of Legends Wereldkampioenschap in 2022 is een voorbeeld van de cross-over van de eSport-industrie met reguliere markten. Het aantal en de omvang van dat potentiële publiek is aanzienlijk. Aletaha stelt dat al meer dan 600.000.000 mensen LoL hebben gespeeld en blijven spelen – genoeg potentie om de kijkcijfers te blijven oppompen.

Potentie voor groeiend eSports-publiek

Alles wat Aletaha en haar team doen, is erop gericht om hun sport zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor die mensen omdat ze hun spel al kennen. Ze kennen de regels en ze kennen het universum. Hun belangrijkste middel om dat publiek om te zetten in meer toegewijde eSports-volgers is hun jaarlijkse Wereldkampioenschap, wat Aletaha omschrijft als hun “North Star”. Iets wat nog meer spelers en volgens kan aantrekken.

Worlds, het League of Legends-equivalent van de Super Bowl, zag Lil Nas X optreden in 2022. De LoL-baas beweert dat het dit soort verhalen zijn die meer informele volgers zullen blijven aantrekken. Met de bedoeling om uiteindelijk heel groot te worden. Die bedoeling, zegt ze, is om het jaarlijkse evenement zo groot te maken als zoiets als het WK. Niet alleen vanwege de actie en de daaraan verbonden spanning, maar omdat het zulke cultureel relevante momenten zijn. “Ik denk dat dit de volgende stap is om de spelers echt te laten zien wie ze zijn en waar ze in geloven”, zegt Aletaha.

“Waarom zou dit publiek zo’n grote fan zijn van sommige van onze topspelers zoals Lee ‘Faker’ Sang-hyeok en Kim ‘Deft’ Hyuk-kyu? En al onze andere spelers over de hele wereld. Omdat deze mensen iets te bieden hebben wat de wereld graag ziet, dat en niets anders is de belangrijkste reden. Er zijn echter nog zoveel andere redenen waarom ze in hen geïnteresseerd zouden moeten zijn. Dus verhalen vertellen, een verhalende opbouw brengen, is een grote focus voor ons.”

De groei van eSports in 2023

De kijkcijfers van eSports groeien al meer dan tien jaar gestaag en die trend zal zich blijven voort zetten. Vandoor de belangstelling voor beleggen in eSports. Sacco is het ermee eens dat vaste evenementen van vitaal belang zijn voor de groei van eSports in 2023. Niet alleen voor LoL, maar ook voor een verscheidenheid aan andere games in de branche.

Concurrentiestrijd stimuleert populariteit eSports

Sacco stelt dat het hosten van grote eSports-evenementen in de VS, Europa, het VK en andere delen van de wereld de beste manier is om culturele en reguliere erkenning te smeden. En hoewel dat op de kaart staat, maakt hij zich zorgen dat andere locaties momenteel beter geplaatst zijn. “De bedrijfsontwikkelingsgroep London and Partners, gesteund door de Greater London Authority, zegt dat ze van Londen de eSports-hoofdstad van Europa willen maken. Maar op dit moment lopen we achter op plaatsen als Kopenhagen en Parijs”, merkt hij op.

“In Frankrijk heb je president Macron die zegt dat hij meer wil doen op dit gebied, hij wil eSports nog aantrekkelijker maken. Maar als het op grote evenementen aankomt, schieten we een beetje tekort. Dus ik zou graag zien dat onze politici een beter begrip krijgen van eSports en de kansen die ze creëren.” Er is dus een soort concurrentiestrijd aan de gang die uiteindelijk de populariteit van de eSports-industrie alleen maar kan vergroten.

Huidige generaties groeien mee in eSports

Aletaha heeft vertrouwen in het voortgaande traject van eSports, ongeacht wat 2023 brengt, omdat ze stelt: “Wat de echte game-wisselaar zal zijn, is wanneer we de huidige generatie zien meegroeien met eSports. Het idee dat mensen van sport houden, omdat ze de regels van jongs af aan kennen en bij het kijken geen tutorial nodig hebben. Ze kunnen gewoon genieten van de verhaallijnen, zonder dat ze een handleiding nodig hebben. Als de huidige generatie fans hun kinderen erbij betrekken, zullen we ongetwijfeld de aantrekkingskracht van de sport nog verder zien groeien.”

Toename in cross-over evenementen

In 2023 zullen meer cross-over evenementen volgen, met als traditioneel sportief boegbeeld de Olympische Spelen die in de zomer een eSports-testevenement organiseren. Vier dagen hybride fysieke en gesimuleerde sportcompetitie in Singapore.

Sacco is echter niet zo enthousiast over deze ontwikkeling. Hij betoogt dat het Internationaal Olympisch Comité verkeerd heeft begrepen wat eSports zo populair maakt en in plaats daarvan zou het comité zich moeten bezighouden met de games die al bloeiende competitieve scènes hebben, zoals de Commonwealth Games in 2022. Totdat ze zich op de juiste manier bezighouden met deze organisatie, denkt hij niet dat eSports zinvol betrokken zal zijn bij de Olympische Spelen.

Kijkend naar de demografie van eSports-fans en de wens van het IOC om jongere mensen meer geïnteresseerd te krijgen in de Olympische Spelen, betoogt hij: “Om eSports-commentator Paul Chaloner te citeren: de Olympische Spelen hebben eSports meer nodig dan eSports de Olympische Spelen.” Of hij nu gelijk heeft of niet – 2023 belooft weer een druk en uitdagend jaar te worden voor competitief gamen. Houd beleggen in eSports aandelen dus goed in de gaten.

De invloed van Naz Aletaha op eSports

In het wereldje van eSports is Naz Aletaha uitgegroeid tot een cultfiguur. In het kader van de onstuitbare groei van die eSports besteden we wat extra aandacht aan deze dame.

De historie van Naz Aletaha

Na haar afstuderen in 2006 aanvaardde Aletaha een positie als financieel analist bij Sony Pictures Entertainment. Maar ze besefte al snel dat werken in de financiële wereld niets voor haar was en stapte over naar een rol als analist bij Activision Blizzard. Ze bracht de volgende vier jaar door met het beklimmen van de ladder in de retail marketing divisie van de game-ontwikkelaar, totdat een aanbod van het toenmalige Riot Games-hoofd marketing Chris Enock haar interesse wekte.

Het is die Chris Enock, een voormalig medewerker van Aletaha bij Activision, die haar heeft verleid om een baan bij Riot Games te aanvaarden. De pitch was eerder ontmoedigend: het was 2012 en in vergelijking met Activision Blizzard was Riot Games veel kleiner, met ongeveer 500 werknemers. “Het was een zeer onbekende start-up toen”, zegt Enock, nu het hoofd van de wereldwijde uitgeverij voor softwarebedrijf Improbable.

Maar Enock – met het gevoel dat Aletaha de absoluut perfecte persoon op het juiste moment en de juiste plaats was – stelde een pitch samen. Hij had iemand nodig met kennis van retail marketing, die de wereld van videogames begreep en zijn eigen relaties kon opbouwen.

“Ik was op zoek naar deze eenhoorn (zoals ze dat in de Angelsaksische wereld noemen) en dat werd dus Naz Aletaha,” zei Enock. Hij voegde er later aan toe: “Omdat Riot nog steeds een onbekende startup was, konden we niet iemand aantrekken met 20 jaar ervaring, die miljoenen en miljoenen dollars aan contracten binnenhaalde en dienovereenkomstig werd gecompenseerd. Dus het was iemand een beetje gek was die ik nodig had, en ik had het geluk dat Naz de telefoon opnam.

Een rolmodel voor de game-industrie

Ervaring in retail marketing was niet het enige nieuwe perspectief dat Aletaha in 2012 naar Riot bracht. Destijds was ze een van de weinige gekleurde vrouwen die een hoge functie bekleedde bij het bedrijf. Zelfs nu nog zijn de frontoffices en C-suites van grote game ontwikkelaars en eSports organisaties overwegend blank en mannelijk.

In het licht van de strijd waarmee vrouwen de afgelopen jaren te maken hebben gehad bij bedrijven als Riot en Activision Blizzard, is Aletaha steeds meer in de positie gedrongen om een rolmodel te zijn voor andere werknemers in de game-industrie met gemarginaliseerde identiteiten.

“Riot zal haar constant in panels plaatsen en interviews doen, en dat is eigenlijk een extra inspanning die ze moet leveren”, zegt Whalen Rozelle, vice-president en hoofd eSports-operaties bij Riot, die al bijna tien jaar met Aletaha werkt. “Het is een kans, maar tegelijkertijd een last die ze moet dragen.”

Belangrijke overwinningen bij Riot

Aletaha kwam bij Riot als senior manager van B2B-betalingen en scoorde al snel enkele overwinningen, waaronder het plaatsen van fysieke League of Legends cadeaubonnen in winkelrekken en in het hele land. Haar komst gaf het bedrijf de mogelijkheid om gamers een manier te bieden om in-game valuta te kopen zonder creditcard. “Het is een belangrijke manier voor ons om geld te verdienen met het spel, en daar heeft ze zeker een hand in gehad”, zei Rozelle.

Aletaha speelde League of Legends zelf niet en had zelfs nog niet gehoord van het multiplayer online battle arena (MOBA)-genre, voordat ze op interview kwam bij Riot. Maar toen ze het game eenmaal had gedownload, was ze meteen verslaafd. “Iedereen bij Riot speelde samen; zodra het 18.00 uur was, vormden mensen teams”, zei Aletaha. “Je liep door de gangen en het enige wat je hoorde was klik-klik-klik op de muis, en je wilde er deel van uitmaken.”

Groeiende belangstelling voor de eSports scene

Toen Riot begon met het hosten van Riot Rumbles – intramurale League of Legends-toernooien waarbij op maat gemaakte letterman-jacks werden uitgereikt aan de winnaars – ging Aletaha’s competitieve geest in een stroomversnelling. Ze vormde haar eigen team en verpletterde de concurrentie in haar divisie.

Naarmate Aletaha’s passie voor League of Legends groeide, groeide ook haar interesse in de ontluikende eSports scene eromheen. Een deel van haar B2B-werk bij Riot omvatte het sluiten van strategische partnerschappen. Zoals bijvoorbeeld een co-branded American Express-kaart die werd ingevoerd tijdens het League of Legends World Championship 2013 in de Crypto.com Arena in Los Angeles, toen bekend als Staples Center.

“Dat was mijn eerste kennismaking met het uitbouwen en het internationaliseren van eSports – die wereldfinale, naar Staples Center gaan”, zei Aletaha. “Dat Staples Centers is mijn thuisarena, daar ben ik opgegroeid en daar ging ik naar de LA Lakers wedstrijden. Ik denk dat toen ik het zag het moment was waarop ik dacht: ‘Wow, ik moet dit fulltime doen.’” Binnen twee weken nadat de Wereldfinale dat jaar was afgerond, stapte Aletaha over naar Riot’s eSports team en werd hoofd van wereldwijde eSports partnerships en bedrijfsontwikkeling.

Succes in groei eSports partnerschappen

Tijdens haar vroege dagen in de eSports partnerschappendivisie van Riot deed Aletaha het werk dat werd gedaan door 50 mensen bij Activision”, zei Enock. Destijds hadden grotere ontwikkelaars zoals Activision Blizzard toegewijde samenwerkingsteams voor grote klanten zoals Walmart en Best Buy, naast specifieke teams voor verkoop en retailmarketing. Aletaha vervulde die rollen en nog veel meer.

“Ze nam enorm veel aan”, erkent Enock nu. Tegenwoordig heeft Riot nog steeds een gecentraliseerd bedrijfsontwikkelingsteam, maar met kleinere teams die zich toeleggen op verschillende aspecten van het bedrijf. Zoals dus eSports, naast regionale specialisten.

Aletah geeft prioriteit aan groei op lange termijn boven winst op korte termijn en was zodoende kieskeurig over de sponsors die ze tekende. Ze zorgde ervoor dat deze pasten bij het gamerpubliek van Riot. MasterCard was de eerste grote naam, maar merken als Mercedes Benz, Louis Vuitton en State Farm volgden snel als nieuwe merkpartners voor Riot.

Aletaha’s succes bij het laten groeien van Riot’s eSports partnerschappen was een integraal onderdeel van het maken van League of Legends eSports tot een levensvatbare onderneming, in plaats van een marketinguitgave. En door deze successen viel ze op tussen de concurrenten voor haar volgende rol.

Invloed op groei en volwassenheid van eSports

In oktober 2021 begon Naz Aletaha in haar functie als wereldwijd hoofd van League of Legends eSports bij Riot Games. John Needham, nu Riot’s president van eSports, had eerder die functie vervuld voordat hij begin 2020 werd gepromoveerd tot wereldwijd hoofd van eSports. Naarmate de invloed van Aletaha bij het bedrijf toenam, werd duidelijk dat zij de juiste persoon was om leiding te nemen.

“Ze begrijpt de sport, ze zit al jaren in ons team, ze begrijpt fans en ze begrijpt hoe ze leiding moet geven in een mondiale omgeving, wat voor ons een van de meest uitdagende zaken is”, zei Rozelle. Eraan toevoegend: “We moeten navigeren tussen verschillende culturen en het hoofd bieden aan zoveel uitdagingen en unieke situaties. En dat is een opdracht die op haar lijf is geschreven.”

Het moraal van het verhaal is dat de sector eSports volwassen is geworden en dankzij flamboyante figuren als Aletaha aan de vooravond van een periode van groei staat. Daar kunnen ook de beleggers van profiteren door eSports aandelen te kopen van de belangrijkste aandelen uit de sector.

16 eSports events om naar uit te kijken in 2023

De eSports-community groeit en er zijn geen tekenen dat dit stopt. Terwijl mensen entertainment en interactie zochten onder de strikte reisbeperkingen en lockdowns tijdens de COVID-19 epidemie, hebben velen gamen als hobby opgepikt. Het podium voor competitieve videogames is sindsdien uitgebreid naarmate het publiek groeide en gamen een winstgevende inkomstenstroom werd. Tegen 2024 wordt voorspeld dat het aantal eSports-enthousiastelingen in totaal 577,8 miljoen zal bereiken. Belangrijk dus om beleggen in eSports aandelen te overwegen.

We hebben in het verleden geschreven over de ongelooflijke groei van eSports, maar veel grote evenementen zijn vertraagd doordat COVID grote openbare evenementen beperkt en reisbeperkingen oplegt. De COVID-19-pandemie bracht het grote succes van live streamingplatforms, wat leidde tot een groter bereik van verschillende eSports. De meeste persoonlijke evenementen werden echter twee jaar lang geannuleerd, tot groot ongenoegen van fans en professionele spelers.

Nu de pandemie afneemt, kondigen meer grote toernooien en congressen de terugkeer van fysieke evenementen aan. Sommigen hebben een hybride programma-opzet aangepast, zodat fans die niet persoonlijk aanwezig kunnen zijn, toch kunnen genieten van de live wedstrijden en aankondigingen. Het hele jaar door leiden regionale wedstrijden en competities naar de finales van de verschillende kampioenschappen. Met grote titels en lucratieve prijzenpotten die op het spel staan, doen professionele teams alles om te winnen en hun fans te vermaken.

Er zijn nu tientallen grote eSports-evenementen over de hele wereld, vaak met aanzienlijke prijzenpotten. Hoewel veel van deze evenementen nog een datum of locatie bekend moeten maken, onderzoeken we in dit bericht enkele van de meest populaire die naar verwachting in 2023 zullen plaatsvinden. De 16 eSports events om naar uit te kijken in 2023 zijn:

  1. Apex Legends Global Series Jaar 3
  2. De Internationale 2023
  3. Valorant Champions Tour 2023
  4. Wereldkampioenschappen League of Legends 2023
  5. Taipei-spelshow 2023
  6. Finale TEKKEN World Tour
  7. Intel Extreme Masters 2023
  8. EVO Japan 2023
  9. Droomhack 2023
  10. BLAST.tv Major 2023
  11. CS:GO BLAST Premier: 2023
  12. EsportsTravel-top 2023
  13. Mid-Season Invitational (MSI) 2023
  14. IESF 15e Wereldkampioenschappen Esports
  15. Esports Universe-top 2023
  16. Wereldwijde Esports-spellen 2023

De 12 beste eSports aandelen voor 2023

De beste eSports aandelen om in te beleggen in 2023 zijn:

  1. Activision Blizzard (ATVI)
  2. HUYA (HUYA)
  3. Elektronic Arts (EA)
  4. Take-Two Interactive Software (TTWO)
  5. Modern Times Group Mtg AB (MTG-B)
  6. Enthusiast Gaming Holdings (EGLX)
  7. Tencent Holdings Ltd ADR (TCEHY)
  8. Skillz (SKLZ)
  9. Zynga Inc (ZNGA)
  10. Turtle Beach Corporation (HEAR)
  11. Dreamhack
  12. Enthusiast Gaming

1. Activision Blizzard (ATVI)

Activision Blizzard, Inc. ontwikkelt en publiceert samen met haar dochterondernemingen interactieve entertainmentcontent en -diensten in Noord- en Zuid-Amerika, Europa, het Midden-Oosten, Afrika en Azië-Pacific. Het bedrijf opereert via drie segmenten: Activision, Blizzard en King. Activision Blizzard is genoteerd aan de NASDAQ en heeft 9.800 medewerkers in dienst.

De omzet van ATVI zal naar verwachting profiteren van een groeiend gebruikersbestand van Call of Duty (COD), Hearthstone, World of Warcraft (WoW) en de Candy Crush-franchises. Dit zal naar verwachting de uitgaven van de gebruikers voor games stimuleren. Bovendien wordt verwacht dat de groeiende populariteit van Diablo II: Resurrected de omzetgroei zal stimuleren. De sterke liquiditeitspositie van ATVI en het vermogen om vrije kasstromen te genereren zijn opmerkelijk. Dat was ook de andere grote spelers in de sector niet ontgaan.

Microsoft neemt Activision Blizzard over voor $ 95,00 per aandeel, in een volledig contante transactie ter waarde van $ 68,7 miljard. Inclusief Activision Blizzard’s netto cash positie. Wanneer de transactie wordt afgerond, wordt Microsoft qua omzet het op twee na grootste gamingbedrijf ter wereld, na Tencent en Sony. De geplande overname omvat iconische franchises van de studio’s van Activision, Blizzard en King, zoals ‘Overwatch’, ‘Call of Duty’ en ‘Candy Crush’. Naast wereldwijde eSports-activiteiten via Major League Gaming. Het heeft wereldwijde studio’s met bijna 10.000 werknemers.

Simpson Thacher zal dienen als juridisch adviseur voor Microsoft, terwijl Skadden zal dienen als juridisch adviseur voor Activision. De deal is goedgekeurd door de raad van bestuur van beide bedrijven en zal naar verwachting in 2023 worden afgerond na toetsing van de actie door de internationale overheid. De aanstaande overname van Activision Blizzard door Microsoft heeft eSports achtergelaten met meer vragen dan antwoorden op weg naar 2023, maar beleggen in eSports via dit aandeel is een interessante overweging.

2. HUYA (HUYA)

HUYA Inc. exploiteert via haar dochterondernemingen platforms voor het live streamen van games in de Volksrepubliek China. De platforms stellen omroepen en kijkers in staat om te communiceren tijdens livestreaming. Het bedrijf heeft zich gericht op het verder integreren van virtuele streamingtechnologieën met de uitzendafdeling.

Het doel is om meer meeslepende kijkervaringen te creëren en meer interessante interactie en hoogwaardige contentproductie voor de gebruikers te garanderen. Concreet werd een Virtual Live House tool geïntroduceerd op het voornamelijk open platform van Huya. Het brengt streamers een nieuwe livestream waarin het beeld en de actie van de streamers automatisch worden herkend.

De achtergrond en de streamers kunnen ook worden gescheiden en weggelaten, waardoor die streamers de livestream kunnen transformeren in een podium waar ze kunnen zingen, dansen en muziekinstrumenten kunnen bespelen op het virtuele podium. Het publiek heeft ook hun virtuele personages die ze kunnen besturen en gebruiken om met de streamers te communiceren. Deze functie is goed ontvangen.

Bovendien lanceerde Huya, door samen te werken met de game CrossFire en voort te bouwen op virtual reality technologie, de eerste virtuele kijkfunctie in de branche voor live-uitzending van toernooien tijdens de finale van CrossFire Pro League in augustus. De gebruikers konden kiezen welke games ze wilden ondersteunen, een avatar maken, het eamuniform dragen en samenkomen met andere kijkers. Naast het kijken naar de wedstrijd, konden gebruikers hun avatar ook vrijelijk door de zaal bewegen.

Naarmate de competitie evolueert, verandert ook de achtergrond van de locatie, waardoor het publiek een nog meer meeslepende competitieve sfeer krijgt. Deze nieuwe kijkfunctie slaat goed aan, waardoor de betrokkenheid van kijkers bij interactieve activiteiten tijdens de finale met 30% toeneemt. In het seizoen 2022 van het League of Legends Wereldkampioenschap werden verschillende toonaangevende upgrades doorgevoerd.

3. Elektronic Arts (EA)

Electronic Arts Inc. ontwikkelt, verkoopt, publiceert en distribueert wereldwijd games, content en services voor gameconsoles, pc’s, mobiele telefoons en tablets. Het ontwikkelt en publiceert games en services in verschillende genres, zoals sport, racen, first-person shooter, actie, rollenspel en simulatie. Dit voornamelijk onder Battlefield, The Sims, Apex Legends, Need for Speed en licentiegames van anderen, waaronder de merken FIFA, Madden NFL, UFC en Star Wars.

Sportvideogames behoren tot de meest populaire titels. Madden NFL en FIFA Soccer zijn eeuwige bestsellers. En het in Redwood, Californië gevestigde Electronic Arts (NASDAQ:EA) is de leider op het gebied van sportvideogames. Naast de EA Sports games produceert Electronic Arts ook hittitels en franchises zoals Medal of Honor, The Sims en Mass Effect.

Bovendien heeft Electronic Arts meer dan 600 miljoen actieve gebruikers op zijn EA-spelersnetwerk, waar gamers online strijden in de populaire sporttitels van het bedrijf. Aankomende katalysatoren voor Electronic Arts zijn onder meer de geruchten over de introductie van een gameconsole, evenals VR-headsets en cloudgamingproducten.

Het bedrijf is ook toonaangevend in de snelgroeiende professionele kansspelmarkt, waar mensen spelen en strijden om geld. Door deze verscheidenheid aan producten is Elektronic Arts een goede kanshebber wanneer je wilt beleggen in eSports aandelen.

4. Take-Two Interactive Software (TTWO)

Take-Two Interactive Software, Inc. ontwikkelt, publiceert en verkoopt interactieve entertainmentoplossingen voor consumenten over de hele wereld. Het bedrijf biedt zijn producten aan onder de namen Rockstar Games, 2K, Private Division en T2 Mobile Games.

Technologiegigant Microsoft neemt een van de belangrijkste rivalen van TTWO, meer bepaald Activision Blizzard, over. Bezorgdheid over wat dat zou doen met het concurrentievermogen in de game-industrie heeft geleid tot een uitverkoop in de aandelen van Take-Two. Die aandelen zijn met andere woorden fors in koers gedaald. Take-Two voltooide in 2022 zijn eigen overname van mobiele gamemaker Zynga. De come back van het bedrijf zou een kwestie van tijd kunnen worden.

Take-Two heeft niet alleen een aantal sterke producten in Grand Theft Auto en de 2K-sportserie, maar het hebben van een topbedrijf voor mobiele games zoals Zynga zou in de toekomst een aanzienlijke groei voor Take-Two kunnen opleveren. En hoewel er een risico bestaat door de mogelijke overname van Activision Blizzard door Microsoft, bestaat ook de mogelijkheid dat de toezichthouders de deal blokkeren. Wees in ieder geval voorzichtig met beleggen in dit eSports aandeel.

5. Modern Times Group Mtg AB (MTG-B)

Modern Times Group MTG AB (publ) opereert via haar dochterondernemingen als een digitaal entertainmentbedrijf in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, de rest van Europa, Singapore, India, Nieuw-Zeeland en internationaal. Het werkt via de Esport- en Gaming-segmenten.

Het Esport-segment organiseert nationale en internationale toernooien, maar ook amateurcups, competities en festivals. En het houdt zich bezig met gamingtechnologie, evenementenbeheer, reclame en tv-productie. Dit maakt het een veelzijdig eSports aandeel.

6. Enthusiast Gaming Holdings (EGLX)

Enthusiast Gaming Holdings Inc. werkt samen met de media-, content-, entertainment- en eSports-bedrijven in de Verenigde Staten, Canada en internationaal. Het bedrijf exploiteert een online netwerk van ongeveer 100 gaming-gerelateerde websites. Enthousiastic Gaming bezit en het exploiteert tevens Enthusiast Gaming Live Expo, een expo voor videogames.

En het biedt beheer- en ondersteuningsdiensten aan spelers die betrokken zijn bij professionele gaming; bezit en beheert esports-teams voor verschillende games, waaronder Call of Duty, Madden NFL, Fortnite, Overwatch, Super Smash Bros.

7. Tencent Holdings Ltd ADRS (TCEHY)

Tencent Holdings Limited, een holding die in tal van bedrijven investeert, levert diensten met toegevoegde waarde (VAS) en online advertentiediensten op het vasteland van China en internationaal. Het bedrijf opereert via VAS, Online Advertising, FinTech en Business Services, en andere segmenten. Het biedt online games en sociale netwerkdiensten; FinTech- en cloudservices en online advertentieservices. Dit bedrijf is dus veel meer dan alleen maar een eSports bedrijf.

8. Skillz (SKLZ)

Skillz, genoteerd aan de New York Stock Exchange als ‘SKLZ’, is een competitief platform voor mobiele games. Ontwikkelaars kunnen Skillz in hun games integreren, waardoor spelers kunnen concurreren met anderen over de hele wereld. Het team achter dit bedrijf wordt ook alom geprezen en wordt vaak gerangschikt als een van de grootste innovators in gaming. Wat als een pluim op de hoed mag worden beschouwd.

Het betreft hier een innovatief bedrijf met bekwaam personeel dat het kan begeleiden naar de toekomst van competitief mobiel gamen en heeft een goede staat van dienst wat betreft omzetgroei. Het rapporteerde 23 opeenvolgende kwartalen van groei. Skillz heeft echter te maken met grote concurrentie in zijn mobiele activiteiten, met concurrenten die klaar staan om grote spelers te worden. De uitgaven zijn omhooggeschoten, wat niet veel goed belooft voor de toekomst.

9. Zynga Inc (ZNGA)

Zynga Inc, was (inderdaad, we gebruiken de verleden tijd) een van de belangrijkste bedrijven in de mobiele gaming industrie, met een trouw publiek van spelers. Maar bij de aandelen van dit bedrijf kunnen de beleggers niet meer terecht. Take-Two heeft in 2023 de overname van Zynga voor $ 12,7 miljard afgerond. Volgens de voorwaarden van de fusieovereenkomst ontvingen de aandeelhouders van Zynga $ 3,50 in contanten en 0,0406 gewone aandelen Take-Two per gewoon aandeel Zynga.

10. Turtle Beach Corporation (HEAR)

Turtle Beach Corporation (HEAR), voorheen bekend als ‘Electronic Sports League’, is ’s werelds grootste eSports toegewijde bedrijf en biedt diensten aan op het gebied van gaming technologie, evenementenbeheer, reclame en mediaproductie.

Elk jaar organiseert Turtle Beach Corporation 13 mega esports evenementen met duizenden bezoekers en miljoenen kijkers online. Meest recentelijk was Turtle Beach Corporation gastheer van de Intel Extreme Masters Major in Katowice, Polen. Het evenement kende een opkomst van 174.000 fans naast 230 miljoen kijkers. Dit maakt beleggen in dit eSports aandeel een interessante overweging.

11. Dreamhack

DreamHack is een Zweeds productiebedrijf gespecialiseerd in het organiseren van eSports-toernooien en -conventies over de hele wereld. DreamHack hielp bij het pionieren van eSports en heeft momenteel het Guinness World Record voor ’s werelds grootste LAN-feest (Local Area Network). De aandelen noteren nog niet op de beurs, maar het lijkt een kwestie van tijd alvorens dat wel het geval zal zijn. Houd deze beleggingsoptie dus in de gaten.

12. Enthusiast Gaming

Enthusiast Gaming is een verticaal geïntegreerd bedrijf voor gaming media, eSports en live-evenementen. Het mediasegment van het bedrijf bezit en exploiteert 100+ gaming websites, met meer dan 150 miljoen unieke maandelijkse bezoekers. De eSports-divisie van het bedrijf is Luminosity Gaming, die 7 eSports teams beheert, waaronder de Vancouver Titans (Overwatch) en de Seattle Surge (Call of Duty). Enthusiast Gaming bezit ook de grootste gaming expo in Canada, EGLX.

Luminosity Gaming, de eSports-branche van Enthusiast Gaming, is de grootste eSports-organisatie van Canada, bestaande uit 7 esports teams in eigendom. Luminosity haalt inkomsten uit een combinatie van sponsoring, merchandise verkoop, prijzengeld, managementinkomsten en inkomsten uit het delen van competities.

Het team van het bedrijf werkt momenteel aan teams en contentmakers in Overwatch, Fortnite, Rainbow Six Siege, Apex Legends, Madden, Smite en Call of Duty. Ook in het geval van Enthusiast Gaming is van een beursnotering nog geen sprake, maar dat zal hoogstwaarschijnlijk niet zo lang meer duren. Beleggen in eSports aandelen is via dit bedrijf in de toekomst een lucratieve kans.

Ultieme Beleggersgids

Meer lezen over dit onderwerp? Wij hebben een handleiding geschreven over beleggen in eSports aandelen, die kunt u vinden in ons gratis e-book: Ultieme Beleggersgids.

Tot slot

Niet alle eSports aandelen zullen in koers stijgen. Gebruik een bewezen succesvolle methode om te proberen het kaf van het koren te scheiden. Bijvoorbeeld de Trading Navigator Methode waarmee gebruik wordt gemaakt van het momentum effect, waarvan wetenschappelijk is aangetoond dat je daarmee de markt kan verslaan. Of volg de gratis online training.

~ Harm van Wijk

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.